Direct naar artikelinhoud
Truckers

Spookbedrijven en ‘Slowaakse slaven’: sociale zwendel bij transportsector

Buitenlandse vrachtwagens op de parking van Groot-Bijgaarden.Beeld Photonews

Door postbussen, spook­bedrijven en andere inventieve zwendelarij laten Belgische transporteurs hier goedkope truckers uit Oost-Europa tegen lage lonen bollen. Alleen al in Slowakije zijn er tientallen Belgische dekmantelbedrijven actief, zo blijkt uit het ‘Zwartboek van het ABVV-BTB’.

Open Bedrijvendag hoeft niet altijd rond de kerktoren te blijven, dus trok de socialistische vakbond BTB Transport en Logistiek naar wat voormalige Oostbloklanden. Om de ogen eens de kost te geven bij de buitenlandse filialen en dochterondernemingen van onze Belgische transporteurs. Dat zijn zowaar multinationals geworden. Op papier, want de BTB kwam van een kale reis thuis, zo blijkt uit hun reisverslag. Dat heet ‘Nog altijd file op de Slowakije-route’, oftewel ‘Zwartboek Sociale Dumping — deel 4’ en wordt vandaag voorgesteld.

Het is uiteraard niet onwettig om een bedrijf in het buitenland op te zetten, maar wél als dat tot doel heeft om de regels — truckers die in ons land werken ook volgens de wettelijke normen verlonen — te ontwijken. Als er dus een Slowaakse firma transporten in ons land verzorgt, dan zou het logisch zijn dat zo’n bedrijf een uit de kluiten gewassen administratie op poten heeft om dat allemaal in goede banen te leiden. Dat er misschien een magazijn is. Of een parking waarop de vrachtwagens na een retourtje België — toch al snel 3.000 kilometer — wat kunnen afkoelen. Niets van dat, zo stelde BTB in de meeste gevallen vast.

Geen spoor

Wat wel? Bedrijven die op hun website mooie foto’s van hun kantoren zetten, maar waar ter plaatse geen spoor van te vinden is. Bedrijven die net als 77 andere firma’s alleen maar een naam op een brievenbus hebben staan van een leeg gebouw. Transportondernemingen die gehuisvest zijn in het voetgangersgedeelte van een stad. Samengevat: allemaal zaken die de indruk wekken dat er niet de minste bedrijvigheid is. En dát wekt dan weer de indruk dat die Oost-Europese transportbedrijven hoofdzakelijk voor de boekhouding bestaan en dat hun personeel in feite continu in ons land aan de slag blijft.

Die Oost-Europese transportbedrijven bestaan hoofdzakelijk voor de boekhouding. Hun personeel blijft in feite continu in ons land aan de slag

“En dat is in strijd met de regels, want dan moet je die truckers betalen naar Belgische normen”, zegt John Reynaert. Hij is adjunct van de federaal secretaris van BTB en voerde het onderzoek. “Veel buitenlandse truckers blijven maanden­lang hier. Nu krijgen ze een ‘Slowaaks brutoloon’ van 700 euro. Dat vullen de bedrijven dan aan met dagvergoedingen van enkele tientallen euro’s waarmee de truckers al hun onkosten moeten betalen.”

Staatskas

De vakbond omschrijft buitenlandse chauffeurs die onwettelijk voor Belgische vlag rijden als moderne slaven, maar zelf zien ze dat meestal anders. Het is geen pretje, maar ze verdienen hier wel een veelvoud van thuisblijvers en dus blijven ze komen.

Het is geen pretje, maar ze verdienen hier wel een veelvoud van thuisblijvers en dus blijven ze komen

Minstens evenzeer de dupe van het systeem: de staatskas. De inkomsten uit sociale lasten van pover betaalde buitenlanders zijn flink wat lager en op de onkostenvergoeding betalen de transportbedrijven en hun chauffeurs veel minder belastingen.