Direct naar artikelinhoud
Technologie

Apple noemt zijn digitale kredietkaart een gamechanger, maar die maakt weinig indruk

Jennifer Bailey, vice president van Apple Pay, mocht maandag Apple Card uit de doeken doen in het Steve Jobs Theater in Cupertino.Beeld AP

Veiliger, goedkoper, gebruiksvriendelijker en met respect voor de privacy voor klanten. Apple-baas Tim Cook spaarde de grote woorden niet toen hij op maandag de nieuwe digitale kredietkaart Apple Card voorstelde. Financiële experts zijn een stuk minder onder de indruk van Apples gamechanger.

De digitale kredietkaart van Apple, wat is dat precies?

Apple Card is een kredietkaart die niet in uw portefeuille zit, maar die u terug vindt op uw iPhone. iPhonebezitters zullen die kredietkaart in winkels die Apple Pay ondersteunen kunnen gebruiken. Apple Pay maakt gebruik van de zogenaamde near field technologie (NFC): door een iPhone dichtbij een betaalterminal te houden wordt het afgesproken bedrag overgeschreven.

Wanneer Apple Pay niet beschikbaar is, voorziet het bedrijf uit Cupertino een fysieke kaart. En Apple zou Apple niet zijn mocht het ook daar geen extra aandacht aan besteden. De fysieke kaart is niet gemaakt uit plastic, maar uit titanium. De gegevens zoals kaartnummer en de CVC-code zijn enkel te vinden op de iPhone en niet op de kaart zelf.

Apple heeft trouwens zelf geen licentie om kredieten te verlenen, het werkt daarvoor samen met Goldman Sachs in de Verenigde Staten. MasterCard voorziet de betaaltechnologie voor Apple Card.

Wanneer Apple Pay niet beschikbaar is in een winkel, kan u de fysieke kredietkaart uit titanium altijd gebruiken.Beeld RV

Wat zijn volgens Tim Cook de voordelen van Apple Card?

Het draait volgens CEO Tim Cook allemaal om de combinatie van verschillende voordelen op vlak van veiligheid, gebruiksvriendelijkheid, prijs en respect voor privacy.

“Een traditionele kredietkaart heeft in principe alle gegevens op een kaart geprint om betalingen mogelijk te maken”, zegt Rik Coeckelbergs van The Banking Scene, een organisatie die uitzoekt hoe de bank van de toekomst eruit zal zien. “Vooral in e-commerce heb je dikwijls voldoende met een kaartnummer, naam, vervaldatum en CCV-code.” Wanneer een kaart gestolen wordt, is het heel eenvoudig voor een dief om er betalingen mee te doen. “Apple Card lost dit probleem op omdat alle gevoelige gegevens beveiligd op een iPhone staan en niet langer geprint zijn op de fysieke kaart.” 

Daarnaast besteedde Apple uiteraard veel aandacht aan gebruiksvriendelijkheid. iPhone-gebruikers zullen een mooi overzicht van hun uitgaves te zien krijgen, bovendien sorteert de software de verschillende uitgaves in verschillende categorieën zoals voeding, entertainment, internet- en andere kosten.

‘Wanneer een kaart gestolen wordt, is het heel eenvoudig voor een dief om er betalingen mee te doen. Apple Card lost dit probleem op omdat alle gevoelige gegevens beveiligd op een iPhone staan’
Rik Coeckelbergs, The Banking Scene

Tot slot beloont Apple zijn gebruikers. Gebruik je Apple Pay, dan krijg je 2 procent cashback op al je aankopen en als je bij Apple zelf iets aanschaft is dat 3 procent. Aankopen met de fysieke kaart leveren 1 procent cashback op.

Is Apple Card een gamechanger zoals Tim Cook beweert?

Experts in fintech lieten aan De Morgen weten dat ze niet bepaald onder de indruk waren van de aankondigingen van Apple. “Je moet de presentatie in de eerste plaats in een Amerikaanse context zien”, zegt Vlerick-professor digitaal bankieren Bjorn Cumps. “Heel wat van de krediettransacties verlopen daar nog via papier. De banksector in Europa werkt al een heel stuk digitaler.”

Apple pronkt ook met het feit dat zijn kredietkaart goedkoper zal zijn dan andere kredietkaarten. Ook dat statement nemen we best met een korrel zout. “Het klopt dat Amerikaanse diensten een jaarlijkse som vragen om hun kredietdienst te gebruiken. Apple wil dat gratis aanbieden”, zegt Cumps, “Maar dat wil niet zeggen dat ze gratis geld geven.” Wie de kleine lettertjes leest, ziet dat kredieten aan ratio’s tussen 13 en 24 procent zullen moeten worden terugbetaald. Dat ligt helemaal in de lijn van de markt.

Volgens Cumps zijn niet zozeer de functionaliteiten van Apple Card indrukwekkend, maar wel de boodschap die Tim Cook en de zijnen naar de bankwereld sturen. “Dit is eigenlijk een oorlogsverklaring. Ze positioneren zich in de relatie tussen klant en bank. Apple zal wel bepalen hoe de toekomstige bank er op de smartphone uitziet.”

‘Dit is eigenlijk een oorlogsverklaring. Ze positioneren zich in de relatie tussen klant en bank’
Bjorn Cumps, Vlerick Business School

Moeten de alarmbellen afgaan bij traditionele banken?

Die alarmbellen loeien al een tijd, weet Kasper Peters, partner strategie voor de financiële sector bij Deloitte. “Een paar jaar geleden hebben banken beseft dat innovatieve start-ups een bedreiging vormen. Dus zie je steeds meer samenwerkingen ontstaan.” Dat nu ook grote technologiebedrijven zoals Google en Apple zich in het bankwezen mengen is volgens hem een logische evolutie.

Cumps en Peters zijn het er over eens: dat wil niet zeggen dat die techbedrijven per se een officiële bank willen worden. De rendementen in het bankwezen liggen lager dan in de technologiesector en er komt heel wat extra regulering bij kijken. “Apple Card moet ervoor zorgen dat de iPhone nog meer onmisbaar wordt in ons dagelijks leven”, zegt Peters. Bovendien zorgt een gebruiksvriendelijk betaalsysteem ervoor dat mensen ook gemakkelijker geld kunnen uitgeven aan een nieuwe iPhone of een andere dienst van Apple. 

De strateeg van Deloitte verwacht dat Apple Card ook niet al te lang op zich zal laten wachten in België, maar het is nog niet duidelijk met welke bank als partner. Al is het maar de vraag of handelaars daar wel zo blij mee zullen zijn. “De transactiekosten voor handelaars liggen bij kredietkaarten een stuk hoger dan bij debetkaarten.” 

‘Apple Card moet ervoor zorgen dat de iPhone nog meer onmisbaar wordt in ons dagelijks leven’
Kasper Peters, Deloitte