Direct naar artikelinhoud

Jarenlang verkeershinder door werken in Leopoldtunnel

De Brusselse Leopoldtunnel, de belangrijkste invalsweg uit Gent en Bergen, wordt vanaf 2015 van top tot teen gerenoveerd. De aannemer is nog niet geselecteerd, de verkeershinder wel gegarandeerd.

De Leopoldtunnel duikt onder de Basiliek van Koekelberg en brengt het verkeer dat uit Gent en Bergen komt 2.534 meter verderop tot aan het Saincteletteplein, in de noordelijke punt van de Brusselse vijfhoek. In 2015 moeten de werken starten voor een complete make-over van de tunnel. Van nooduitgangen tot verlichting, afvoerputjes en ventilatie, wegdek en wandbekleding: alles wordt vervangen en vernieuwd.

Op dit moment bestudeert de Brusselse coördinatiecommissie voor werkzaamheden de verschillende kandidaturen in het kader van de publiek-private samenwerking die het project zal uitvoeren.

Een van de criteria om te bepalen welke kandidaten op de shortlist belanden is de voorziene verkeershinder, zegt woordvoerster Inge Paemen. Door de omvang en de aard van de werken is het onmogelijk om de tunnel enkel in het weekend af te sluiten. "Ofwel gaat de tunnel gedurende een korte periode, bijvoorbeeld een jaar lang, volledig dicht en wordt er dan dag en nacht keihard gewerkt. Ofwel worden de werken over een langere periode van vier tot vijf jaar gespreid door 's nachts en in de vakanties te werken. Er zijn ook mogelijkheden om de tunnel rijstrook per rijstrook aan te pakken."

Het verkeer kan mogelijk omgeleid worden via de Ring, maar daar heeft de Vlaamse regering ook haar zegje in. Het verkeer bovengronds sturen is een andere optie. Ook een grotere inzet van openbaar vervoer wordt bestudeerd.

Gisteravond bereikte de Brusselse regering ook een principeakkoord over de overkapping van de kleine ring tussen het Troonplein en het Louizaplein. De overkapping moet tegen 2020 klaar zijn. Twee nieuwe tunnelaftakkingen moeten de verkeersdruk in de Louizahals verminderen.