Direct naar artikelinhoud

'Omega Pharma misleidt consumenten bewust'

Omega Pharma staat in Nederland terecht omdat het klanten 'wetens en willens' zou misleiden met een hoestsiroop. 'Het is niet bewezen dat dit middel helpt tegen alle soorten hoest, zoals in de publiciteit wordt gezegd', beweert de concurrentie.

In september vorig jaar bracht Omega Pharma de nieuwe hoestsiroop op de markt in Nederland. Bronchostop "verlicht elke hoest", zo wordt het product aangeprezen. Het drankje bevat de "bewezen effectieve natuurlijke ingrediënten" tijm- en heemstwortelextract. De publiciteit voor de hoestdrank valt slecht bij concurrent Boehringer, de Duitse fabrikant van Bisolvon. Zo slecht zelfs dat Boehringer een klacht indiende bij de kortgedingrechter in Amsterdam.

"Omega Pharma beweert dat Bronchostop helpt tegen álle soorten hoest, maar tot nu toe is er geen enkele geneesmiddelenproducent geweest die zo onvoorwaardelijk heeft geclaimd verlichting te kunnen bieden voor 'elke hoest'. En terecht, dergelijke middelen bestaan ook niet", zegt Boehringer. "Consumenten worden willens en wetens misleid."

Ook klacht in Engeland

Maar blijkbaar speelt er nog een andere reden mee in de klacht. Het Duitse farmabedrijf zelf geeft immers toe dat de introductie van het concurrerende drankje vernietigend was voor de verkoop van de eigen Bisolvon. "De omzet van Bronchostop schiet omhoog, terwijl die van Bisolvon met dezelfde vaart keldert", zei de advocaat voor de rechtbank. Boehringer eist dat Omega Pharma zijn campagne aanpast en vraagt een dwangsom van anderhalf miljoen euro als het bedrijf dat weigert te doen.

In ons land is Bronchostop ook te koop maar volgens concurrent Boehringer wordt het middel hier met veel minder stelligheid aangeprezen. Terwijl op de Nederlandse website gezegd wordt dat Bronchostop helpt "tegen elke hoest: droog, vastzittend, prikkel, slijm", klinkt het op de Belgische site zo: "Bronchostop helpt bij slijmhoest en droge hoest bij verkoudheid."

In Engeland diende concurrent Johnson & Johnson vorig jaar een klacht in bij de medicijnwaakhond MHRA tegen een reclamespot op televisie. Daarin wordt "ten onrechte gesuggereerd dat effectieve werking van de behandeling aangetoond is."

Omega Pharma zegt dat er niets mis is met zijn reclame. "Al onze campagnes zijn vooraf voorgelegd aan de bevoegde autoriteiten, die ze inhoudelijk hebben goedgekeurd. Dit is niet alleen zo in Nederland, maar ook in talloze andere landen", reageert general manager Joost Hunfeld. "Ook Boehringer weet dat. Ze zouden moeten weten dat ze in deze zaak een verwaarloosbare kans op succes hebben. Boehringer probeert gewoon de succesvolle lancering van Bronchostop oneigenlijk te dwarsbomen. Niet voor niets starten ze net nu een kort geding tegen Omega Pharma. Januari is dé maand waarin iedereen verkouden is."

Boehringer verwijt zijn concurrent de consument te misleiden door te zeggen dat Bronchostop tegen élke hoest helpt, maar volgens Hunfeld is de consument verstandig genoeg om te weten de siroop enkel bedoeld is om een eenvoudige verkoudheidhoest te bestrijden. "Elke consument begrijpt dat een hoestmiddel dat je bij een drogisterij of een supermarkt koopt, niet bedoeld is voor ernstige medische aandoeningen zoals astma. Daarvoor ga je naar de medische professional."

De rechtbank doet uitspraak over twee weken.