Direct naar artikelinhoud

Exclusief is het codewoord

De televisiekijker en hoe die te verleiden. Dat is de vraag die tegenwoordig steeds meer bedrijven zich stellen. Computerfabrikant Apple heeft plannen om zelf films en series te produceren. Ook Netflix stelt de strategie bij. Het bedrijf zet voortaan in op minder, maar wel exclusieve films en reeksen.

De toekomst van televisiekijken is 'on demand'. Kijkers willen zelf bepalen waar en wanneer ze hun favoriete programma's bekijken. En daar proberen, vooral in de VS, steeds meer bedrijven een graantje van mee te pikken. De volgende in het rijtje is Apple. Volgens het filmmagazine Variety en nieuwssite Bloomberg praatte technologiereus Apple de voorbije maanden met verschillende topmensen uit Hollywood over de productie van exclusieve films en televisiereeksen voor het bedrijf. Apple zou ook met de drie presentatoren van het ter ziele gegane Top Gear hebben gepraat, maar die kozen er uiteindelijk voor om programma's voor concurrent Amazon te gaan maken.

De programma's waar Apple volgens anonieme bronnen aan werkt zijn bedoeld voor een nieuwe onlinetelevisiedienst die de concurrentie met Netflix, Hulu, Amazon en consorten aan moet gaan. Dat de geruchten nu opduiken is geen toeval. Volgende week organiseert Apple een event waarop het naar verwachting de nieuwe versie van Apple TV zal voorstellen.

Het computerbedrijf probeert al langer een voet tussen de deur te krijgen op de televisiemarkt. Tot nu concentreerde het zich daarvoor op de technologische kant van het verhaal. Apple TV bijvoorbeeld, is tot nu niet meer dan een toestel dat het mogelijk maakt om beeldmateriaal van het internet naar het televisiescherm te streamen. Maar volgende woensdag zou Apple daar dus een eigen televisiedienst aan koppelen. Met een aantal exclusieve films en reeksen in het aanbod om de dienst meteen onmisbaar te maken.

Less is more

Alleen is Apple niet het enige bedrijf dat gelooft dat een exclusief aanbod het succesrecept voor de toekomst is. Ook Netflix bijvoorbeeld kiest uitdrukkelijk voor 'less is more'. Het liet het contract met filmdistributeur Epix schieten, wat concreet betekent dat vanaf eind september een hele reeks films uit het aanbod verdwijnen. Titels als Transformers: Age of Extinction en The Hunger Games: Catching Fire zijn voortaan bij concurrent Hulu te zien. Een klap voor het bedrijf dat er volgens recent onderzoek van onderzoeksgroep MICT-iMinds van UGent sowieso al niet in slaagde de filmverwachtingen van zijn kijkers in te vullen. De ondervraagde Netflix-klanten vonden de films te oud en het aanbod exclusieve Netflix-reeksen te klein.

Die vaststelling hadden ze bij Netflix zelf ook al gemaakt. Het bedrijf liet op zijn blog weten dat het de komende maanden en jaren vooral wil inzetten op het produceren van eigen reeksen en films. Een keuze ingegeven door de gedetailleerde data die Netflix bijhoudt over de kijkgewoontes van zijn gebruikers. Reeksen als House of Cards, Orange is the New Black, Sense8 en Dare Devil, allemaal exclusief voor Netflix gemaakt, ontpopten zich tot de absolute succesnummers van de dienst.

Nog voor het einde van dit jaar zet Netflix een volgende stap door met een allereerste speelfilm uit te pakken: Beast of No Nation, geregisseerd door Cary Fukunaga en met de Britse acteur Idris Elba in de hoofdrol. En als het van Netflix afhangt volgt er in de nabije toekomt nog meer van dat. "Het zal tijd vragen om een uitgebreid aanbod eigen originele films te ontwikkelen", schrijft het bedrijf. "Maar we werken er hard aan met filmsterren en regisseurs zoals Brad Pitt, Ricky Gervais, Angelina Jolie, Sofia Coppola en Adam Sandler."