Direct naar artikelinhoud

Karl van den Broeck (hoofdredacteur ‘Knack’) ‘Daling is een samenloop van omstandigheden’

Het weekblad Knack, vlaggenschip van de Roeselaarse uitgeverij Roularta, zag de voorbij drie jaar de verkoop met meer dan tienduizend exemplaren afnemen. Terwijl het weekblad begin 2007 nog zo’n 124.000 keer over de toonbank ging blijven er daar halfweg 2010 nog zo’n 112.000 van over. Opmerkelijk ook is de terugval in het aantal abonnementen, al jaren het sterke punt van Knack. Op één jaar tijd gingen zowat 6.000 abonnees verloren. Toch maakt hoofdredacteur Karl van den Broeck zich niet meteen zorgen.

“Omdat we perfect kunnen duiden waar het probleem zit”, legt hij uit. “Neem nu die terugval in het aantal abonnees. We wisten dat die er zat aan te komen. De voorbije jaren is voor Knack steeds gebruik gemaakt van een behoorlijk intensieve vorm van telemarketing om nieuwe abonnees te werven. Maar daar is, om een aantal redenen, van afgestapt. In de eerste plaats omdat de op die manier verworven abonnees niet meteen de meest trouwe zijn. Ze tekenen in op zo’n abonnement omdat ze een voordelig tarief krijgen of omdat er een mooi geschenk aan verbonden is. Maar als die promotieactie is afgelopen, haken ze al snel weer af.” En er is natuurlijk ook nog het kostenplaatje. “Zo’n telemarketingcampagne kost behoorlijk wat geld. En omdat je zo’n campagne meestal combineert met voordeeltarieven of het uitdelen van geschenken hou je aan die nieuwe abonnees netto niet veel over.”

Dat ook de losse verkoop licht terugloopt, heeft dan weer met de lancering van de tweewekelijkse Knack Extra te maken. “Sinds vorig jaar brengen we om de twee weken een Knack Extra uit, die tot nu afzonderlijk in de krantenwinkel te koop was. Van zo’n Knack Extra verkopen we toch telkens een paar duizend exemplaren, van de Michael Jackson-special die we vorig jaar uitbrachten gingen er zelfs 17.000 de deur uit. Die Extra’s worden niet meegerekend in de CIM-cijfers, maar ze hebben wel gevolgen voor onze losse verkoop natuurlijk. Wie 3 euro neertelt voor zo’n extra editie, zal die week misschien geen 4,5 euro meer over hebben voor de reguliere Knack.” Daarom ook beslisten ze bij Roularta om die Knack Extra niet meer afzonderlijk te koop aan te bieden. Vanaf volgende week kan je Knack en Knack Extra enkel nog in een pakket kopen.

En dan is er ook nog de economische crisis natuurlijk. “Die heeft wel degelijk zijn effect”, vindt van den Broeck. “Mensen letten steeds meer op hun centen. Wanneer ze die week al een tijdschrift hebben gekocht, slaan ze de Knack misschien een keer meer over.” Die crisis heeft er ook voor gezorgd dat Knack tijdens de eerste jaarhelft met minder ondersteunende promotieacties uit kon pakken, waarbij bijvoorbeeld boeken of dvd’s bij de Knack worden meegeleverd. “Zo’n actie is logistiek gezien een heel zware kost”, legt van den Broeck uit. “Het is gewoon veel voordeliger om die boeken en dvd’s via een kortingsbon aan de lezers aan te bieden. Maar die aanpak weerspiegelt zich in de verkoopcijfers.”

Die verkoopcijfers zijn trouwens niet alleen zaligmakend, benadrukt van den Broeck. “Veel belangrijker voor mij is de weerklank die de artikels van Knack krijgen. De laatste vijf jaar heb ik de invloed van het blad steeds verder zien stijgen.”