Direct naar artikelinhoud

Regering schuift hete aardappels door

De begroting is dan wel rond, maar er blijven nog heel wat lastige dossiers op tafel liggen. Zo is er nog steeds geen akkoord over de responsabilisering van langdurig zieken, het mobiliteitsbudget en het afkopen van de studiejaren. Dieter Bauwens

Responsabilisering langdurig zieken

De regering wil ervoor zorgen dat langdurig zieken vlotter weer aan de slag kunnen. De maatregel moest dit jaar 150 miljoen euro opleveren, maar bij de begrotingscontrole afgelopen weekend bracht de regering dat terug tot 100 miljoen. De meerderheidspartijen hebben immers nog steeds geen akkoord bereikt.

Ze zijn er nog altijd niet uit of ze een werkgever een sanctie willen opleggen wanneer die onvoldoende moeite doet om zijn langdurig zieke werkgever een reïntegratietraject of aangepast werk voor te stellen. Volgens de coalitiepartners wil N-VA te snel tot sancties overgaan. Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) vindt dat, als een werkgever duidelijk kan motiveren waarom dat niet gaat - bijvoorbeeld als hij zijn zaak zou moeten verbouwen of een productielijn zou moeten vertragen - hij ook niet bestraft moet worden. Ook CD&V is geen voorstander van "blinde sancties", klinkt het.

De manier waarop gesanctioneerd wordt, is eveneens nog voorwerp van discussie. Werknemers en werkzoekenden die onvoldoende inspanningen leveren, zullen een forfaitair bedrag moeten betalen. De bedragen moeten nog vastgelegd worden, maar de zwaarste sancties zouden alvast van de onderhandelingstafel gehaald zijn. Ook de sancties voor werkgevers "moeten nog gefinaliseerd worden", klinkt het bij CD&V.

Afkopen studiejaren

Eind februari bereikte de regering een akkoord over het afkopen van de studiejaren voor een hoger pensioen. Wie voor de jaren dat hij of zij na zijn twintigste gestudeerd heeft eenmalig 1.500 euro neertelt, ziet zijn pensioen stijgen met 260 euro op jaarbasis. Er was echter een addertje onder het gras: de pensioenval. Als je studiejaren afkoopt, kun je in een hogere belastingschaal terechtkomen waardoor je bruto wel meer verdient, maar netto minder overhoudt dan voorheen. Dat was niet de bedoeling. "Tegen de volgende begrotingscontrole moet dit van de baan", klonk het. Dat is niet het geval.

"Het probleem van de pensioenval is niet eigen aan deze maatregel. Dat is een puur fiscaal probleem dat ook kan optreden bij een indexering of bij de verhoging van het vakantiegeld", zegt de woordvoerder van minister van Pensioenen Daniel Bacquelaine (MR). Binnen de regering wordt naar financiënminister Johan Van Overtveldt (N-VA) gewezen. Die kreeg de opdracht om een oplossing uit te werken. "Je kan moeilijk aan de minister van Pensioenen vragen om een fiscaal probleem op te lossen", aldus Bacquelaine. Van Overtveldt laat weten dat er nog niets beslist is "vermits het niet aan bod is gekomen tijdens de begrotingscontrole".

Omdat een oplossing uitblijft, stelde de regering de verwachte opbrengst van de maatregel voor dit jaar bij van 106 naar 82 miljoen euro.

Mobiliteitsbudget

De regering wil groene transportvormen stimuleren en het gebruik van bedrijfswagens ontraden. Een van de stappen daarin is de invoering van een mobiliteitsbudget, dat mensen kunnen aanwenden voor bijvoorbeeld een groene wagen, een abonnement op het openbaar vervoer of een fiets. Bij de begrotingsopmaak in oktober vorig jaar bereikte de regering al een principeakkoord hierover. Bedoeling was om voor de paasvakantie een regeling uit te werken, maar de besprekingen moeten nog beginnen.

Ook dit dossier ligt op Van Overtveldts bureau. Grootste moeilijkheid is de vraag welk nettobedrag iemand krijgt die zijn bedrijfswagen afstaat. "De voorbereiding van de uitwerking van de voorstellen loopt volop", laat Van Overtveldts woordvoerder weten. "Het is dus nog net iets te vroeg." Een bron bij het kernkabinet besluit dat dit "bij de volgende begrotingsopmaak aan bod zal komen".