Direct naar artikelinhoud

Het ultieme compromis

Er is een historisch compromis in de maak over de Antwerpse Oosterweel-verbinding. De oplossing is even simpel als verrassend: iedereen krijgt zijn zin. Het tracé van de regering zou worden gebruikt voor lokaal verkeer, dat van de actiegroepen voor doorgaand verkeer.

Het overleg rond Oosterweel draait op volle toeren. De actiegroepen zitten rond de tafel met de Vlaamse regering en het stadsbestuur. Ze hebben nog iets minder dan zes weken om een compromis te vinden. Lukt dat niet, dan slaat de Raad van State het project mogelijk jaren terug (DM 21/1).

Daarom ligt er een nieuw tracé op tafel. In plaats van alle auto's over de Oosterweel-verbinding te sturen, worden daarbij zo veel mogelijk voertuigen omgeleid langs het noorden van de stad. Dat gebeurt door de capaciteit te vergroten van de tunnels in de Antwerpse haven, door de omliggende snelwegen te versterken en door sturende maatregelen zoals een tolheffing.

Voor de 'noordelijke bypass' zou een extra Tijsmanstunnel worden gebouwd en zou de capaciteit van de Liefkenshoektunnel en de Beverentunnel worden vergroot. Bedoeling is dat die as wordt gebruikt voor doorgaand verkeer. Daarom wordt de doorstroming op de omliggende wegen, zoals de E34 uit Knokke, ook verbeterd.

De noordelijke bypass lijkt op het haventracé van de actiegroepen, maar dan radicaler. Het plan komt tegemoet aan hun eis om doorgaand verkeer buiten de stad te houden. In dit voorstel ligt de snelweg zelfs nog verder van de stad, zodat Linkeroever helemaal wordt gespaard. Dat zullen ze in Zwijndrecht graag horen.

Effecten onderzoeken

Moet de overheid dan haar plannen inslikken? Neen, want de bypass is slechts een gedeeltelijke vervanging van de Oosterweel-verbinding. Die wordt namelijk behouden voor het verkeer dat in Antwerpen of in de haven moet zijn. Resultaat: niet één, maar twee tracés.

Intendant Alexander D'Hooghe, die geen commentaar wenst te geven, heeft het plan op tafel gelegd als resultaat van het overleg tussen de actiegroepen en de overheid. De administratie krijgt de opdracht de verkeerseffecten te onderzoeken tegen eind februari. Over de kostprijs is voorlopig weinig bekend, maar die zou kunnen meevallen, omdat het extra noordelijke tracé er al grotendeels ligt.

Overbodig?

De verdienste van dit plan is dat het iedereen toelaat met opgeheven hoofd de onderhandelingstafel te verlaten. Tegelijk moet iedereen toegevingen doen. Tot nu toe zweert de overheid bij de Oosterweel-verbinding, terwijl de actiegroepen vasthouden aan hun haventracé. Nu moeten ze die dogma's voor een stukje lossen.

De studie brengt wel een essentiële afweging met zich mee. Want als je auto's via het noorden van Antwerpen omleidt, dan rijdt er automatisch minder verkeer op het zuidelijke deel van de ring. Vraag is dan: heb je überhaupt nog een Oosterweel-verbinding van 3,5 miljard euro nodig?

Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) vindt van wel. Hij reageert positief op het plan om een deel van het verkeer om te leiden via het noorden, maar volgens hem volstaat dat niet om de Oosterweel te vervangen. "De Liefkenshoektunnel is geen alternatief voor een derde Scheldekruising", zegt hij.

Manu Claeys van actiegroep StRaten-Generaal ziet dat anders. Hij vindt het goed dat de overheid bereid is creatieve pistes te onderzoeken, maar verwondert zich over de selectiviteit waarmee dat gebeurt. "Waarom vergelijkt de overheid ons tracé niet met het hare? Dat zou echt duidelijk zijn."