Direct naar artikelinhoud

Slechtste jaar ooit voor handel

De Belgische handelaars zitten op hun tandvlees. Nog nooit moesten ze zo veel herstructureringen doorvoeren als het voorbije jaar, waardoor er dubbel zoveel jobs op de helling stonden.

De handelaars in ons land hebben hun slechtste jaar tot nog toe achter de rug. Een recordaantal van 3.581 werknemers kreeg te maken met plannen tot collectief ontslag. Dat cijfer vraagt wel enige nuance, gezien er bij Delhaize eerst 25.000 jobs op de tocht stonden, maar dat aantal uiteindelijk werd teruggebracht tot 1.800. Ook moesten weer meer winkelvestigingen de deuren sluiten (-2,39 procent) en gingen de prijzen naar beneden (-1,5 procent in december) als gevolg van de bikkelharde concurrentie.

Daarbij komt dat de omzet in de winkels voor het eerst in vijftien jaar volledig stilviel. "Handelaars hebben zich de laatste jaren zo goed als mogelijk proberen redden door hun productie op te drijven en te beknibbelen op de marges. Maar nu is snoeien in hun personeelsbestand het enige wat ze nog kunnen doen", verklaart Comeos-topman Dominique Michel het moeilijke jaar. En daar blijft het niet bij. "Ik heb nu al weet van ondernemingen waar nog nieuwe collectieve ontslagen op komst zijn", zegt Michel.

De handelsfederatie ziet een dubbele oorzaak voor de malaise in de handelssector. "Allereerst geven consumenten vandaag een stuk minder geld uit. Het consumentenvertrouwen is erg zwak en de Belg parkeert meer geld dan ooit op zijn spaarboekje." Daarnaast kampt de sector met structurele problemen. "De hoge loonkost in ons land betekent een handicap tegenover de concurrenten in het buitenland. Het maakt dat veel bedrijven over de grens vluchten, waar ze niet alleen meer maar ook flexibelere werkuren kunnen betalen. Vooral in tijden waarin e-commerce niet meer weg te denken is, maakt dat een verschil. Klanten willen het product dat ze online bestellen graag de volgende dag in huis hebben. In ons land is het echter erg duur om een werknemer die pakketjes 's avonds te laten klaarmaken."

Behalve de bedrijven trekken daarom ook steeds meer klanten naar het buitenland voor hun inkopen. "Vandaag mislopen we zo'n 5 miljard euro aan grensoverschrijdende inkopen, zowel in fysieke winkels als via e-commerce. Dat is een reusachtig verlies voor de bedrijven, maar ook voor de staat."