Onderzoekers menen oorzaak van dodelijke crashes met Boeings te kennen

De onderzoekers naar de dodelijke crash van Ethiopian Airlines, waarbij eerder deze maand 157 mensen om het leven kwamen, zijn tot een voorlopige conclusie gekomen. Volgens hen stortte de Boeing 737 Max 8 neer door een fout in een sensor, de zogeheten MCAS. Ook de dodelijke crash in Indonesië enkele maanden eerder, met hetzelfde type Boeing, werd vermoedelijk hierdoor veroorzaakt.

mtm

LEES OOK. Hallucinant wat er allemaal misging met de Boeing 737 Max: “Alsof je kinderen baas maakt in de snoepwinkel”

Alle Boeing 737 Max 8-toestellen zijn voorzien van een nieuwe motor die zuiniger maar ook zwaarder is dan die van de voorgangers. Omdat daardoor de aerodynamica van het toestel veranderde, werden de vliegtuigen uitgerust met ‘MCAS’, voluit Maneuvering Characteristics Augmentation System. Het gaat om een sensor die ingrijpt als het toestel te scherp stijgt en duwt de neus dan weer naar beneden. Die sensor zou zowel bij de crash van Ethiopian Airlines als die van Lion Air, waarbij eind oktober vorig jaar 189 doden vielen, overgereageerd hebben.

Het voorlopige onderzoek lijkt eerdere vermoedens te bevestigen. Er werd al snel aan een foutje in de sensor gedacht omdat beide vliegtuigen net voor de crash enkele keren met de neus naar beneden waren gedoken.

Wind blaast passagiersvliegtuig alle kanten op tijdens landing

Huiveringwekkend: piloot kan ondanks stormweer vliegtuigcrash nipt vermijden

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer