Direct naar artikelinhoud

Commercialisering van Kerstmis

Aangaande de commercialisering en ontkerstening van het kerstfeest mist de auteur van het stuk ‘Hoe Kerstmis een kermis werd’ (DM 24/12) een belangrijk punt.De commercialisering kon maar vat krijgen op de christelijke kerstmisvierders omdat het feest (ook andere kerkelijke gebruiken zoals communie, christus- en heiligenverering) al ongeveer 150 jaar lang van binnenuit uitgehold was. Men is namelijk, waarschijnlijk onder invloed van een bepaald soort romantiek, de geboorte van de man van Nazareth meer en meer gaan sentimentaliseren en als gevolg daarvan gaan verheffen tot de centrale gebeurtenis in de kerkelijke cyclus, terwijl het centrale ‘dogma’ van het christendom niet de jezusgeboorte, maar de verrijzenis is. Ook de jezusgeboorte zelf stond in het vroege christendom zeker niet centraal en werd absoluut niet als sentimentaliteit of gezelligheidsfeest beleefd. Precies de klemtoon op het sentimentele is het aanknopingspunt geweest voor de groeiende commercialisering. En het christendom zou daar mea culpa moeten slaan.André Deleersnyder