Automerk Smart lijkt voorlopig gered, dankzij de Chinezen
Het automerk Smart lijkt voorlopig van de ondergang gered, dankzij een joint-venture met het Chinese Geely. Daimler, het moederbedrijf van Smart en Mercedes-Benz, gaat in China een nieuwe Smart-fabriek bouwen waar vanaf 2022 alleen nog elektrische Smarts worden geproduceerd. Die zullen vanuit China over de gehele wereld worden verkocht.
De auto's produceren in China zal de kosten voor de autofabrikant flink kunnen drukken. Op dit moment heeft Smart nog een fabriek in Hambach, een plaats in het grensgebied tussen Duitsland en Frankrijk. “Dit is overduidelijk hun laatste echte kans,” zegt Jürgen Pieper, analist van Bankhaus Metzler, tegen persbureau Bloomberg. “Het is te begrijpen dat Daimler het merk niet wilde laten gaan nadat er in al die jaren zo veel geld in is geïnvesteerd.” Bankhaus Metzler schat dat de verliezen inmiddels zijn opgelopen tot meer dan 4 miljard euro.
Tijd ver vooruit
Het wilde de afgelopen jaren maar niet lukken om van de kleine auto's een succes te maken, terwijl juist nu de hoogtijdagen voor een automerk als Smart lijken aan te breken. Overheden dwingen tegenwoordig consumenten, bedrijven én autofabrikanten om in auto's te rijden die zo schoon en zuinig mogelijk zijn. De kleine Smarts zijn dat. Eigenlijk was het merk bij zijn debuut in 1998 zijn tijd al ver vooruit. Lang voordat de discussies losbarstten over oplossingen voor de mobiliteitsproblemen in grote steden, was de Smart uniek als tweepersoons auto met een minimale kofferbak. Hij nam in een stad zelfs minder parkeerruimte in, doordat hij dwars in een vak geparkeerd kon worden. Oorspronkelijk was hij zelfs bedoeld om dwars op een treinwagon geplaatst te kunnen worden, zodat hij op bepaalde trajecten het milieu op geen enkele manier zou belasten.
Swatch-horloges
Het waren autofabrikant Daimler én de Zwitserse horlogemaker Nicolas Hayek die in de jaren 90 van de vorige eeuw aan de wieg stonden van Smart. Hayek had destijds al furore gemaakt met zijn trendy Swatch-horloges en vond een hippe auto in dezelfde geest een logische, volgende stap. In 1998 werd het eerste model gepresenteerd. De samenwerking tussen Daimler en Hayek was echter van korte duur. En ondanks dat onderzoeken, nog altijd, aantonen dat er in een auto gemiddeld niet meer dan één of twee mensen zitten, bleek de formule van een strikt tweepersoons auto niet lang houdbaar. Er kwam een Smart Forfour bij: een gezinsauto met plek voor vier personen die enkele jaren ook in Nederlands Limburg bij NedCar is geproduceerd.
Bij onze noorderburen werden vorig jaar 1.685 Smarts verkocht. Daarmee had het merk een marktaandeel van slechts 0,37 procent. Er is voor Daimler alle reden om snel een eind te maken aan de verliezen bij Smart. Daimler AG zag vorig jaar de winst met 30 procent dalen, ondanks een verkoopstijging bij Mercedes-Benz.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
-
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
Automobilisten die deze vakantie door Duitsland rijden, lopen grote kans om ze tegen te komen: vreemde, zwart-wit gekleurde verkeersborden langs de snelweg waarvan niemand lijkt te weten waarvoor ze dienen. Dat ze niet bedoeld zijn voor mensen, maakt het nog mysterieuzer. -
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
Op de ‘wang’ van een band staat een serie cijfers en letters waarvan veel automobilisten niet weten wat ze precies betekenen. Tijd om daar verandering in te brengen want je kan er behoorlijk veel nuttige informatie vinden als je weet waar je op moet letten. De leeftijd bijvoorbeeld. Dat is handig om te weten, ook als je ‘nieuwe’ banden koopt. Die kunnen weliswaar ongebruikt zijn, maar soms ook al jaren oud. Dit zijn de zeven belangrijkste zaken die staan afgebeeld op je autoband. -
-
PREMIUM
“Veiligheid mag iets kosten”: mama Muriel fietst dagelijks met dure Longtail. Wat is haar fietsbudget?
-
Independer
Dit zijn de 5 populairste autokleuren en zo beïnvloedt de kleur van je wagen de prijs
Zwart, wit of grijs: het klinkt misschien wat eentonig, maar als je auto deze kleur heeft dan kun je rekenen op de nodige waardevastheid als je hem ooit wil verkopen. Daarnaast zijn er nog een paar andere elementen die de restwaarde van een voertuig bepalen. Independer.be maakt je wegwijs. -
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
De Belg koopt weer volop een nieuwe wagen. In 2023 werden er 476.675 ingeschreven in ons land. Dat is het hoogste cijfer in vier jaar tijd, zo stelt sectorfederatie Febiac vast. Misschien overweeg ook jij een nieuwe auto dit jaar? Om jou te helpen bij je keuze, afhankelijk van je budget, smaak of noden, hebben wij een gloednieuwe tool gebouwd: de HLN Autowijzer. Daarin vind je de recensies van onze mobiliteitsexperten. De voorbije jaren hebben zij tientallen nieuwe auto’s getest , van populaire merken tot luxewagens. Ontdek ze hier. -
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
-
HLN Shop
Op reis met alleen maar handbagage: zo krijg je alles in je koffer zonder te moeten proppen
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
De hoogdagen lijken voorbij voor Tesla. Voor het eerst sinds de coronapandemie gaan de verkoopcijfers bij de elektrische autobouwer bergaf tegenover het jaar voordien. Dit jaar speelde het bedrijf van Elon Musk al 240 miljard euro beurswaarde kwijt. Hoe komt dat? We vroegen het aan HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. -
Livios
Vermijd tot 20% rendementsverlies: zo reinig je je zonnepanelen (niet)
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerstefan agneessens