Direct naar artikelinhoud

Omzet blijft stijgen bij top 250 van retailers

De 250 grootste detail-handelaars ter wereld hebben hun omzet, crisis of geen crisis, over het jaar 2011 toch 5 procent zien groeien. 's Werelds grootste detaillist was in 2011 het Amerikaanse Wal-Mart (omzet 336 miljard euro), terwijl Delhaize (22 miljard euro) op plaats 32 de hoogst genoteerde Belgische retailer was.

Dit blijkt uit het rapport Global Powers of Retailing 2013 van accountantskantoor Deloitte. Samen beurden de grootste detailhandelaars 3,2 biljoen euro aan omzet in 2011. Van de vijftig snelste groeiers uit de mondiale detailhandel kwam in de periode 2006-2011 de helft uit opkomende markten als China, Rusland en Brazilië.

Andere Belgische winkelketens in de top-250 zijn Louis Delhaize S.A. (plaats 66) en Colruyt (126), met retailomzetten in 2011 van respectievelijk 11,1 en 6,2 miljard euro. De Europese tak van C&A staat op de 121ste plaats. Het kledingmerk wordt in de Deloitte-lijst omschreven als Belgisch/Duits, omdat de C&A-hoofdkantoren zich in Vilvoorde en Düsseldorf bevinden.

Ondanks de groeispurt van de opkomende economieën bestaat de top tien van grootste retailers nog altijd uit Amerikaanse en Europese spelers. Wal-Mart was alleen al goed voor ruim 10 procent van de omzet van de hele top 250. Eén plaats onder wereldkoploper Wal-Mart eindigde het Franse Carrefour, actief in 28 landen, gevolgd door het Britse Tesco en het Duitse Metro, bij ons bekend van elektronicaketen Media Markt.

Buiten Wal-Mart leunen de meeste Amerikaanse detaillisten in de top tien op hun grote thuismarkt, terwijl hun Europese tegenhangers veelal op meerdere continenten aanwezig zijn.

Die internationale aanwezigheid is belangrijk nu sterke groei ook de komende jaren te verwachten is in opkomende markten, schrijft Deloitte. Retailers kunnen profiteren van de jonge bevolking en ontluikende middenklasse. "De groei van markten als China in de mondiale middenklasse is geraamd op zeker zeventig miljoen nieuwe consumenten per jaar en vijfhonderd miljoen nieuwe middenklasseconsumenten in 2020. Een enorme kans voor retailers en andere consumentenbedrijven", aldus Robert Jan Koens van Deloitte.