Direct naar artikelinhoud

Nederland en Frankrijk verdelen Rembrandts

De twee Rembrandt-portretten waar Nederland en Frankrijk samen 160 miljoen euro voor neertellen, zijn uiteindelijk toch verdeeld geraakt. Nederland verwerft het portret van Maerten Soolmans, de man van het aanstaande huwelijkspaar, en Frankrijk de beeltenis van de vrouw, Oopjen Coppit.

De twee portretten zijn al bijna twee jaar lang de inzet van getouwtrek tussen beide landen. Wanneer de Franse bankiersfamilie De Rothschild laat weten dat het dubbelportret van Maerten Soolmans en diens aanstaande Oopjen Coppit binnenkort op de markt komt is het Rijksmuseum in Nederland meteen geïnteresseerd. Alleen wil de familie De Rotschild liever aan het Parijse Louvre verkopen.

Wat volgt is een maandenlange onderhandeling. Het Rijksmuseum heeft er veel voor over om de twee doeken binnen te halen maar de Franse overheid wil de schilderijen niet uit handen geven vanwege hun grote culturele waarde. Eind september is er dan toch een overeenkomst. Nederland en Frankrijk leggen elk 80 miljoen euro op tafel om de twee portretten binnen te halen.

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat Nederland en Frankrijk in ruil voor dat bedrag elk de helft van de twee doeken zouden krijgen. Meteen een extra garantie dat beide doeken nooit van elkaar gescheiden zouden worden. Maar nu blijkt dat die constructie toch niet mogelijk is. En dus krijgen beide landen elk één schilderij. Al hebben ze afgesproken dat de stukken altijd bij elkaar moeten blijven en niet los verkocht kunnen worden.

Nadat ze 140 jaar in privébezit waren zullen de portretten nu samen worden tentoongesteld door afwisselend het Rijksmuseum en het Louvre, zo hebben Nederland en Frankrijk met elkaar afgesproken. De Nederlandse minister Bussemaker had eerder aangekondigd dat de doeken nog voor Kerst in Amsterdam te zien zouden zijn, maar die timing blijkt nu toch iets te strak. "Het wordt volgend jaar", klinkt het bij het Rijksmuseum.

De doeken in kwestie werden in 1634 geschilderd door Rembrandt, een toen nog jonge vooruitstrevende schilder die zich pas in Amsterdam had gevestigd. Op het Nederlandse schilderij is Maerten Soolmans te zien, de zoon van Jan Soolmans, een Antwerpenaar die zijn kapitaal vergaarde in de suikerraffinage. Het Franse schilderij toont zijn bruid: Oopjen Coppit, een telg van een oud en zeer gefortuneerd regentengeslacht.