Direct naar artikelinhoud

Gemeenten zeer vaag over inkomsten parkeerboetes

"De steden en gemeenten weten dat hun parkeerbeleid indruist tegen de wetgeving, maar nemen die enkelingen die het aandurven te procederen op de koop toe. Ze kiezen voor de gemakkelijkheidsoplossing", meent professor Maus. "De meeste mensen betalen braaf hun parkeerbon, dus de kosten-batenanalyse is snel gemaakt."

Om hoeveel geld het gaat, is evenwel hoogst onduidelijk. Ook al zou dat in de lokale begrotingen moeten terug te vinden zijn, er is heel weinig transparantie over de gemeentelijke inkomsten van parkeerboetes; idem voor wat betreft de concessieovereenkomsten tussen lokale besturen en private parkeerbeheerders.

Volgens Erwin Debruyne, stafmedewerker mobiliteit bij de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG), verschillen de inkomsten van gemeente tot gemeente. "Daar worden geen algemene cijfers van bijgehouden door ons, maar we weten wel dat dat geen onnoemelijke bedragen zijn. Bovendien werkt niet elke gemeente met een systeem van betalend parkeren. Naar schatting 60 à 70 van de Vlaamse gemeenten besteden de vaststelling en de inning van parkeerretributies uit aan een privébedrijf."

De VVSG constateert ook dat er tegenstrijdige rechtspraak heerst, maar reageert voorlopig afwachtend. "Destijds heeft men parkeerovertredingen gedepenaliseerd opdat er meer capaciteit zou vrijkomen bij de lokale politiekorpsen. Het zou niet erg logisch zijn om nu alle steden en gemeenten opnieuw te verplichten (hulp)agenten in te schakelen voor het parkeerbeheer", aldus Debruyne.

(MJ)