Direct naar artikelinhoud

steeds meer bedrijven specialiseren zich in woekerwinsten op concerttickets en zien daar geen graten in

Voor het concert van Robbie Williams in het Boudewijnstadion worden nu al kaartjes aangeboden voor 250 euro, terwijl de voorverkoop officieel nog moet beginnen

'Een leuk avondje uit mag best geld kosten'

Het extra optreden dat Coldplay eind deze maand opnieuw naar het Sportpaleis brengt, was in minder dan een uur uitverkocht. Maar geen nood: op eBay worden momenteel een honderdtal tickets voor datzelfde concert geboden, en er bestaan ondertussen zelfs bedrijven die zich specialiseren in het aanbieden van kaartjes voor evenementen die eigenlijk al lang uitverkocht zijn. Tegen woekerwinst, uiteraard. De gedragscode van Verwilghen (pagina 1) moet dit soort uitwassen binnenkort flink bemoeilijken, maar bij Budget Ticket in Nederland, die via haar website wel nog Coldplaytickets in de aanbieding heeft, reageert men laconiek. 'Wij doen niets illegaals.'

Brussel

Eigen berichtgeving

Bart Steenhaut

Het liedje is intussen bekend. Grote concerten zijn in een wip uitverkocht, en achteraf doen zwarthandelaars gouden zaken op het internet. Concertorganisator Clear Channel heeft bij populaire concerten sowieso al een limiet van vier tickets per beller ingebouwd. "Dat is op zich al niet erg klantvriendelijk", zegt concertpromotor Jo Van Saet. "Maar het is wel een manier die helpt om misbruik tegen te gaan. We beseffen ook wel dat we uitwassen nooit helemaal uit de wereld kunnen helpen, maar door dat soort beperkingen in te stellen maken we hun werk wel een stuk moeilijker."

Zaterdag start de voorverkoop voor het concert van Robbie Williams in het Boudewijnstadion, en alles wijst erop dat ook dit concert in een oogwenk uitverkocht zal zijn. Veel fans die erin slagen via de telefoon of het internet toch kaartjes te bemachtigen, nemen bijgevolg het zekere voor het onzekere en bestellen meteen vier tickets, ook als ze er eigenlijk maar twee nodig hebben. Ze kunnen er vrienden een plezier mee doen, of stellen ze per opbod te koop via eBay. "Vaak scannen de aanbieders daar hun tickets in om te laten zien over welke plaatsen het gaat", zegt Van Saet. "Op die manier kunnen wij dan weer achterhalen wie die tickets koopt, en die gegevens spelen we dan door aan het parket. Want op de winst betalen ze geen BTW, in tegenstelling tot Clear Channel en de groepen zelf."

Is het dan geen oplossing om de limiet nog verder te verlagen naar twee kaartjes per beller? "Daar zijn we zelf absoluut geen voorstander van. Enerzijds omdat je dan niet meer met een gezin naar U2 of Robbie Williams kunt gaan kijken, omdat je misschien niet twee keer door de telefooncentrale zult geraken. En als je toch binnengeraakt, is het mogelijk dat moeder en dochter aan de ene kant van de zaal zitten, en vader en zoon alleen nog vooraan een staanplaats op de kop kunnen tikken. Dit gezegd zijnde, vrees ik dat we mettertijd toch naar een systeem van twee kaarten per aanvrager zullen evolueren."

Naast de occasionele eBayverkoper duiken er namelijk alsmaar meer bedrijven op die van de doorverkoop met woekerwinst hun corebusiness hebben gemaakt. In Groot-Brittannië is Get Me Tickets een bedrijf dat zich sterk maakt dat ze voor elk mogelijk concert tickets op de eerste rij aanbieden. In Nederland is Budget Ticket het bedrijf dat munt slaat uit de wanhoop van fans die niet aan een kaartje zijn geraakt. "Die bedrijven werken met stromannen", zegt Van Saet. "Ze maken gebruik van tussenpersonen die voor hen op een legale manier tickets opkopen, en die zij dan vervolgens tegen een veel hoger bedrag weer op de markt brengen."

Ook daar zijn er nog plaatsen van het Coldplayconcert in Antwerpen. Prijs? 185 euro. Plus verzendingskosten, uiteraard. En het wordt nog mooier: er worden, tegen 250 euro per plaats, al tickets aangeboden voor het Robbie Williamsconcert in Brussel, hoewel de voorverkoop nog moet beginnen. "Dat is louter speculatie", klinkt het bij Clear Channel. "Het is compleet uitgesloten dat ze die plaatsen al hebben." Het toeval wil overigens dat voor het Williamsconcert een nieuwigheid wordt geïntroduceerd. "Er komt een nummer waar mensen die hun kaartjes niet via de reguliere kanalen hebben verkregen, naar kunnen bellen. Daar krijgen ze dan te horen of ze echte, of neptickets hebben gekocht."

Budget Ticket ligt in Nederland ondertussen behoorlijk onder vuur. Niet alleen omdat hun prijzen, in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, exuberant zijn. Een avondje Frans Bauer, volgend jaar in het Sportpaleis, hoeft via www.sportpaleis.be maar 17,50 euro te kosten. Bij Budget Ticket lopen de prijzen voor datzelfde optreden op tot 110 euro.

Klantenservice of georganiseerde oplichterij? De Nederlanders reageren ze laconiek. "De voorwaarden waartegen we werken staan glashelder uitgelegd op onze site. Bovendien is alles wat wij doen volkomen legaal. We werken volgens de wet van vraag en aanbod, en we gaan ervan uit dat er ook nog vraag naar dat concert zal zijn zodra het is uitverkocht."

Op welke manier ze daar aan hun kaartjes komen, willen ze liever niet kwijt. "Het enige wat we doen is garanderen dat je elke concert dat je wilt zien ook daadwerkelijk kunt bijwonen. Dat we daar meer geld voor vragen, is evident. Wij betalen er zelf ook meer voor. Bovendien bepaalt de markt onze vraagprijs. Als Pink Floyd morgen komt, zullen er veel mensen naast een kaart grijpen. Sommigen onder hen hebben het er dan voor over om tot vier, vijf keer het normale bedrag neer te tellen. Je hebt ook mensen die er te laat achter komen dat hun favoriete groep komt spelen. Die helpen we ook voort."

De anonieme man aan de andere kant van de lijn vindt dat zijn bedrijf een service verstrekt. "We bieden een leuk avondje uit. Dat mag best wel geld kosten. En het is hun eigen schuld, hé? Ze hadden er maar sneller bij moeten zijn." Bij Budget Ticket kun je je ook al inschrijven voor tournees die George Michael, Pink Floyd, Norah Jones, Kiss en Prince volgend jaar zouden doen.

"Dat is puur natte vingerwerk", zegt Teddy Hillaert, die voor Clear Channel de boekingen verzorgt, en dus precies weet welke groep van plan is waar en wanneer op te treden. "Het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat de groepen die je daar opsomt volgend jaar zullen optreden. Al was het maar omdat er bij zijn die niet eens meer bestaan." Budget Ticket geeft toe dat de lijst vooral op geruchten is gebaseerd. "We verplichten de klanten tot niets. Maar als het zover is staan we er garant voor dat wie die optredens wil meemaken, daar ook de kans toe krijgt."

De hamvraag is: valt er tegen dit soort cowboypraktijken legaal wat te ondernemen? "Voorlopig niet veel", zegt advocaat Koen de Puydt, die de materie onderzocht heeft. "Er bestaat wel een wet op woekerwinst, maar die dateert al van 1939 en had destijds vooral tot doel te beletten dat in tijden van voedselschaarste eten voor veel geld werd verder verkocht. Ook een andere wet (uit 1993) om de straatverkoop te bestrijden is inmiddels achterhaald. Maar wie zijn ticket via eBay koopt heeft in principe wel zeven dagen om van gedacht te veranderen."

De gedragscode van Verwilghen noemt De Puydt weliswaar een stap in de goede richting, maar - voorlopig - ook nog niet veel meer dan dat. "Het is een kleine stok achter de deur, maar wie erdoor geslagen wordt zal niet veel pijn lijden. Een initiatief als dat van Verwilghen kan volgens mij alleen maar écht iets oplossen als het in een Europese wet wordt gegoten. Maar laten we het positief bekijken; het is een eerste stap naar een oplossing. Maar wie niet gedupeerd wil worden door malafide verkopers, doet er toch goed aan vooral zelf goed uit te kijken en niet meer te betalen dan de prijs die op het ticket staat."