Direct naar artikelinhoud

Economische impact aanslagen van 22 maart 'niet overdrijven'

De terreuraanslagen van 22 maart laten zich nu al voelen in de groeicijfers van onze economie beweert gouverneur van de Nationale Bank Jan Smets. Econoom Paul De Grauwe vindt het te vroeg om nu al een cijfer op de economische schade te plakken en noemt de berekening van Smets nattevingerwerk.

In het eerste kwartaal van dit jaar groeide de Belgische economie met 0,2 procent. Dat had meer kunnen en moeten zijn, maar de terroristische aanslagen van 22 maart zetten een rem op die groei. "Naar onze inschatting durven we toch zeggen dat tot 0,1 procent van de groei beknot is", vertelde Smets in het VRT-programma De vrije markt. "Dat is niet onaanzienlijk en heel jammer."

Ook in het tweede kwartaal zullen we volgens Smets de economische impact van de aanslagen voelen. "Het valt nog te bezien hoe dit uitpakt naar onze export van diensten en dan met name het toerisme."

Vergrootglas

Paul De Grauwe, professor aan de London School of Economics, betwijfelt of het nut heeft nu al een cijfer te plakken op de economische schade die de aanslagen op Brussels Airport en metrostation Maalbeek. "Eigenlijk is dit nattevingerwerk. Je zit met een vergrootglas naar cijfers te turen op zoek naar verklaringen die evengoed aan toevalligheden te wijten kunnen zijn. Het verschil tussen 0,2 en 0,3 procent groei is gewoon niet statistisch relevant vast te stellen. Dit soort groeiberekeningen worden sowieso binnen een paar maand herzien."

De Grauwe betwist niet dat de terroristische aanslagen een economische impact hebben, maar die mag niet overdreven worden, vindt hij. "Op lange termijn zal het effect van die aanslagen amper te merken zijn. De toeristische sector heeft het nu moeilijk, maar dat is een tijdelijk verschijnsel. Bovendien is een verschil van 0,1 procent groei goed voor amper 400 miljoen euro. Op macro-economisch vlak stelt dat niets voor."

Uren moeten wachten

Geen reden tot paniek dus, al maakt De Grauwe wel een kanttekening. "De aanslagen van 22 maart hoeven geen economisch probleem te vormen op voorwaarde dat we nu geen gekkigheden doen. Wanneer de situatie in Zaventem aanhoudt, waar passagiers uren moeten aanschuiven voor ze op een vliegtuig raken, zullen we dat zeker in de cijfers merken."