Direct naar artikelinhoud

Staking piloten Brussels Airlines houdt waarschijnlijk aan

Al 6.000 passagiers hebben hinder ondervonden van de staking van de piloten van Brussels Airlines. Meer dan waarschijnlijk houden de acties vandaag ook aan.

De staking van de piloten van Brussels Airlines, die gisterochtend begonnen is, blijft niet zonder gevolg. "Sinds 6 uur maandagochtend werden de vluchten van ruim 6.000 passagiers geannuleerd", zo moest Geert Sciot, woordvoerder van Brussels Airlines, toegeven. In totaal werden 98 vluchten - dat is bijna de helft -geschrapt.

Tegen gisterenavond was de wachtrij in de vertrekhal van Zaventem aangegroeid tot zo'n 100 meter. Ondanks het feit dat Brussels Airlines al het mogelijke deed om passagiers alsnog ter plaatse te krijgen met latere vluchten of via partnermaatschappijen, moesten heel wat passagiers de nacht in Brussel doorbrengen.

Volgens Sciot zou er voor iedereen een oplossing gezocht worden: "Vooral de passagiers die 's avonds nog moesten vertrekken zijn gedupeerd, omdat we geen alternatieven meer hadden", zei hij. "Maar we zijn aan onze klanten verplicht om bijstand te verlenen via een overnachting en voedingsbonnen."

Het is de bedoeling om de gestrande reizigers deze ochtend zo snel mogelijk op bestemming te krijgen. Of die passagiers daadwerkelijk kunnen vertrekken is zeer de vraag. De uitkomst van de onderhandelingen was bij het ter perse van deze krant gaan nog niet bekend. Doordat een aantal piloten gisteravond niet kon vertrekken, zijn een aantal terugvluchten naar Brussel door Brussels Airlines vanochtend sowieso al geschrapt.

De piloten van Brussels Airlines staken uit onvrede met een besparingsplan van de directie. Dat moet het bedrijf terug winstgevend maken. Inzet van het conflict zijn overuren, pensioenbijdrage, vakantieregeling en verplicht brugpensioen voor enkele piloten ouder dan 58 die plaats moeten maken voor jongere collega's.

Die besprekingen gaan niet zonder slag of stoot, zei ACLVB-secretaris Thierry Vuchelen: "De kans dat er verder gestaakt wordt is reëel, maar ik wil de onderhandelingen een kans geven. Zolang we blijven praten, is er hoop".

"De schade kunnen we momenteel nog niet inschatten maar die zal aanzienlijk zijn", reageerde Sciot. "Naast het verlies van inkomsten is er, ondanks de alternatieve vluchten, imagoschade voor het bedrijf. Het feit dat heel wat mensen de voorbije dagen geaarzeld hebben om een vlucht te boeken, zullen we voelen. Ook het werk van de werknemers van Brussels Airlines die vandaag wel zijn komen werken is ondertussen blijven liggen. Het is de eerste keer in de geschiedenis van Brussels Airlines dat ons eigen personeel staakt, en dat doet pijn."