"Havens Gent en Zeeland willen fuseren"

De havens in Zeeland en Gent hebben plannen om met elkaar te fuseren, zo bericht Omroep Zeeland. De omroep baseert zich op bronnen "binnen en buiten de havengemeenschap". Samen zouden de twee kleinere havens in de top 10 van Europa belanden.

Achter de schermen wordt al tijden onderhandeld over een fusie. Bronnen melden dat consultant McKinsey de voorgenomen samenwerking, in opdracht van de Gentse en Zeeuwse havenschappen onderzocht heeft en een positief advies heeft uitbracht. De businesscase laat zien dat een samenwerking voor beide gunstig uitpakt.

"Gent is al bijna twee eeuwen verbonden met de Nederlandse havens door het kanaal Gent-Terneuzen. Schepen en klanten van beide havens gebruiken al een tijd één informaticasysteem, er komt volgend jaar ook één scheepvaartbegeleiding. Door te fuseren worden ze de nummer acht in Europa en willen ze een vuist maken tegenover de grote havens van Antwerpen en Rotterdam", legt VRT-journalist Steven Rombaut uit.

De plannen zouden maandag bekend worden gemaakt tijdens de Nederlands-Vlaamse top in Gent, aldus Omroep Zeeland.

Zo'n vijftien jaar geleden gingen de Zeeuwse havens al eens een samenwerking aan met de haven in Rotterdam, maar daar profiteerde Zeeland niet van. Geen enkel bedrijf kwam er zich in die periode vestigen. De Rotterdammers zouden de samenwerking alleen zijn aangegaan om Zeeland in de gaten te houden en te voorkomen dat ze klanten binnenhaalden die Rotterdam zelf wilde hebben, aldus Omroep Zeeland.

Antwerpen en Zeebrugge?

Er wordt ook al jaren gepraat over een nauwere samenwerking tussen de grotere havens van Antwerpen en Zeebrugge. Maar een fusie komt er maar niet.

"Sinds een jaar werken de havens commercieel samen op vlak van containeroverslag, maar een echte fusie is niet meer aan de orde. De havens hebben elk hun specialisatie verder uitgebouwd: Antwerpen in containertrafiek en Zeebrugge in auto-overslag. Beiden zijn zelfs zodanig uit elkaar gegroeid dat er bij een fusie weinig schaalvoordelen zouden zijn", aldus Steven Rombaut.

Meest gelezen