Direct naar artikelinhoud

'Frans (maar ook Belgisch) nucleair transport moet veiliger'

Frankrijk moet zijn nucleaire transporten beter tegen terreuraanslagen en ongevallen beveiligen. Dat zegt de Britse nucleair expert John Large. Op verzoek van de milieu-ngo Greenpeace deed Large onderzoek naar de manier waarop Frankrijk met zijn nucleair vervoer omgaat. Dat kan stukken beter.

Large evalueerde de mogelijke gevolgen van een nucleair incident - aanslag of ongeval - in Frankrijk. Wekelijks worden vanuit de opwerkingsfabriek van La Hague op het Normandische schiereiland Cotentin twee à drie plutoniumtransporten richting de Provence georganiseerd. Zowat driehonderd kilo plutonium wordt daarbij telkens over duizend kilometer vervoerd. Large werkte met een aantal scenario's en kwam tot het besluit dat bij een aanslag tegen of ongeval met zo'n konvooi, bijvoorbeeld een brand in een tunnel, makkelijk 25 tot 30 kilo plutonium in de atmosfeer kan vrijkomen. Als gevolg daarvan zouden in de eerstkomende 25 tot 30 jaar "meerdere duizenden mensen aan kanker sterven".

De Fransen nemen dan ook meer risico's dan de Amerikanen. Hoewel beide landen hetzelfde type veiligheidscontainers gebruiken, de FS47, en die containers bestand zijn tegen een val van negen meter en tegen temperaturen van 800 graden gedurende een halfuur, vervoeren de Amerikanen slechts drie containers per konvooi, de Fransen negen à tien. "Ik ben echt verbijsterd als ik hoor dat elke vrachtwagen negen containers vervoert", aldus Large op een persconferentie gisterochtend.

Terwijl de Amerikaanse konvooien militair begeleid worden, "verschillen de Franse nauwelijks van een gewone vrachtwagen" en laat de begeleiding door zes tot acht gendarmes te wensen over.

De kersverse studie slaat alleen op het intra-Franse transport. Gevraagd hoe dergelijk vervoer in België verloopt, zegt Peter Dellaert van Greenpeace België nochtans dat "de maandelijkse plutoniumtransporten tussen de centrale in La Hague en Belgonucleaire in Dessel op dezelfde manier verlopen als die in Frankrijk. Eerstdaags zullen wij bij de Belgische minister van Binnenlandse Zaken over de zaak aankloppen." (LD)