Direct naar artikelinhoud

Hier gaan spoorcenten naartoe

De federale regering maakte onlangs 1 miljard euro extra vrij voor investeringen in onze spoorinfrastructuur. De eerste prioriteit was het versterken van de voorstedelijke netten in Vlaanderen en Wallonië. Maar wat met de resterende 371 miljoen euro voor Vlaanderen? Het Laatste Nieuws kon de hand leggen op de investeringen die minister van Mobiliteit François Bellot (MR) plant.

1. Extra sporen tussen Gent en Brugge

De werken aan het derde en vierde spoor tussen Gent en Brugge liggen momenteel stil om financiële redenen. Budget komt dus als geroepen. Nieuwe sporen, dat betekent ook dat er in de zes tussenliggende stations (Oostkamp, Beernem, Maria-Aalter, Aalter, Bellem en Hensbeke) extra perrons en trappen moeten komen.

2. Elektriciteit op alle Limburgse spoorlijnen

Nog niet alle spoorlijnen in ons land zijn elektrisch, waardoor niet alle treintoestellen overal kunnen rijden. Daarom moet je soms overstappen op een ander stel. Om die reden wordt prioritair werk gemaakt van elektriciteit op alle Limburgse lijnen, zoals die tussen Zonhoven en Balen.

3. Weg vrij voor 'nieuwe' verbinding met Nederland

Ook de spoorlijn Mol - Neerpelt - Hamont (de zogenaamde Ijzeren Rijn) wordt volledig geëlektrificeerd tot aan de grens. Mooi meegenomen: we krijgen hier Europese subsidies voor. Eens elektrische treinen over de sporen kunnen rijden, kan de internationale verbinding tussen Hamont en het Nederlandse Weert geheractiveerd worden.

4. Parking

Bellot voorziet 41 miljoen extra investeringen in reizigerscomfort, bijvoorbeeld voor de aanleg of uitbreiding van een parking aan het station, hogere perrons, een lift of helling voor rolstoelen. Extra aandacht gaat naar de stations rond Gent, Brussel en Antwerpen, want daar zit de grootste (potentiële) filewinst.

5. Sneller naar luchthaven Charleroi

Vanaf 2020 zal er vanuit Leuven een rechtstreekse IC-trein rijden naar de luchthaven van Charleroi. Wie van Oostende, Gent of Antwerpen komt, moet wel nog overstappen, maar wint 20 minuten. Je hoeft immers niet meer helemaal tot het station Charleroi-Zuid te reizen, maar kunt afstappen in Luttre, waar een pendelbusje je rechtstreeks naar de luchthaven brengt.

6. Rechtstreeks van Aalst of Puurs naar Dendermonde?

Is het nuttig om de toeristische spoorlijn Puurs - Dendermonde te heropenen, om zo het pendelverkeer vlotter te maken? Het wordt bestudeerd, net zoals een eventueel derde spoor tussen Lokeren en Sint-Niklaas. Ook komt er een studie naar de haalbaarheid en wenselijkheid van een spoorlijn tussen Aalst en Dendermonde.

7. Betere toegang tot Gent

Een studie zal uitmaken of de goederenlijnen tussen Gent en Zelzate en tussen Wondelgem en Terneuzen getransformeerd kunnen worden in een passagierslijn. Ook zal worden gekeken of het economisch zinvol is om de spoorlijn tussen Gent en Eeklo door te trekken tot in Maldegem.

8. Nieuwe verbinding van Hasselt naar Neerpelt?

De federale regering laat het potentieel van een directe verbinding tussen Hasselt en Neerpelt onderzoeken. Belangrijk voor de regio, zolang er geen schot zit in de voltooiing van de Noord-Zuidverbinding.

9. Betere doorstroming naar de haven van Antwerpen

Het meeste geld - zo'n 84 miljoen euro - maakt Bellot vrij voor de Antwerpse haven, en specifiek naar de vertakking 'Oude Landen'. De huidige vertakking die het spoorverkeer naar het binnenland leidt, is verzadigd. Infrabel zal ze vervangen door een nieuwe, ter hoogte van de Oude Landen in Ekeren. Momenteel is er ook slechts één spoorlijn van en naar de Antwerpse haven.

10. Klaarstomen voor langere treinen

Vanaf 2030 moeten er op het Europese net goederentreinen van 750 meter kunnen rijden, maar dat vraagt aanpassingen aan de sporen. Het goederentransport in en rond de havens is uiterst belangrijk voor onze economie. Ook in de haven van Gent zal geïnvesteerd worden.