Direct naar artikelinhoud

Wees zelf eens Captain Kirk

Samen met drie andere spelers de brug van een ruimteschip uit Star Trek bemannen: dat is de aanzienlijk ambitieuze fantasie die de game Star Trek: Bridge Crew naar uw VR-bril brengt.

De meeste videogames beginnen met een spotgemakkelijke missie, kwestie van de speler rustig wegwijs te maken in de besturing en de spelmechanieken. Maar niet Star Trek: Bridge Crew, een nieuwe VR-game die u lijfelijk op de brug van een ruimteschip uit de bekende tv- en filmfranchise brengt. De maidenvlucht die u erin maakt, samen met drie andere spelers, is meteen een ware zelfmoordmissie: het uit de tv-reeks bekende Kobayashi Maru-scenario, waarin u de bemanning van een gestrand schip moet zien te redden terwijl u wordt aangevallen door schepen van het vileine Klingon-rijk.

In die eerste sequentie laat Star Trek: Bridge Crew meteen zien waar de zwaartepunten in zijn gameplay liggen. Wanneer u personen aan boord aan het 'stralen' bent, moeten de schilden van uw schip even uit, en is het dus kwetsbaar voor inslaande torpedo's. Die verhouding tussen schilden en andere systemen moet worden gemanaged door een speler die de kapitein speelt, maar het uitvoerende werk moet worden gecoördineerd tussen drie medespelers, die via een onlineverbinding mee de strijd aangaan.

Vier rollen

Er zijn, van de vroege seventies tot nu, een zeventigtal Star Trek-games op de markt gekomen. Veel ervan waren ruimtesimulatoren, zoals Bridge Crew, maar de speler nam daarin álle facetten van de besturing van het schip op zich. Het unieke aan Bridge Crew is dat de rollen duidelijk verdeeld zijn tussen een kapitein, een stuurman, een tactisch officier en een ingenieur. En die kunnen niet zonder elkaar: ze moeten, via hun stem, constant hun acties coördineren.

Wanneer het schip bijvoorbeeld aan warp speed moet wegstuiven, dient de stuurman eerst een koers in te zetten, waarna de ingenieur de motoren oplaadt, zodat zijn collega uiteindelijk de sprong kan maken. Tijdens een aanval moet de stuurman dan weer het schip zodanig in lijn leggen dat de zonet genoemde tactical officer een raak schot kan afvuren. "Het is een game waarin je geen einzelgänger kunt spelen", zegt game director David Votypka. "Iedereen is constant aangewezen op elkaars vaardigheden en inzicht."

De game kan ook door één speler worden aangevat, die dan tout court de kapitein speelt en de drie andere, door AI aangestuurde, officieren beveelt via commando's op het scherm of - in een samenwerking tussen Ubisoft en IBM - spraakherkenning. Maar de grootste lol zit natuurlijk in de sociale interactie tussen menselijke spelers.

Eén bedenking is dat diplomatie niet in de game zit: ondergetekende probeerde een paar keer eerst te praten met de vijand, maar kreeg steevast een fotontorpedo als antwoord. Dan maar knokken dus. "We hebben besloten om - voorlopig - de diplomatieke weg niet te nemen: de universele groet is een fotontorpedo", zegt Votypka.

Uit op PlayStation VR, Oculus Rift, HTC Vive