Direct naar artikelinhoud

Warner Bros brengt films sneller van cinema naar tv

De Amerikaanse maatschappij Warner Bros zal haar films zestig dagen na de bioscooprelease via video-on-demand of ‘premium VOD’ op tv en internet aanbieden. Daarmee pakt Warner de dvd-versies van films in snelheid.

Momenteel komt het gros van de films op dezelfde dag uit op dvd als op video-on-demand, maar Warner Bros, een dochterbedrijf van de mediagroep Time Warner, breekt met die traditie. De bedoeling is om extra inkomsten binnen te halen. Verwacht wordt dat het bedrijf 25 à 30 dollar zal vragen voor films die via ‘premium video-on-demand’ worden aangeboden, al menen analisten dat dat kan oplopen tot 60 dollar voor een echte topfilm.

De bioscopen zijn tegen de plannen gekant omdat ze vrezen minder mensen over de vloer te zullen krijgen. Als de kijker weet dat een film snel beschikbaar zal zijn via video-on-demand, zal hij thuisblijven, vrezen de cinema-uitbaters. Volgens de filmbedrijven zullen ze echter een publiek aanspreken dat sowieso al nauwelijks of helemaal niet naar de cinema gaat.

Hoe dan ook is iets als premium VOD niet te stoppen, zegt Anouk Mertens, vicepresident Television bij Telenet en verantwoordelijk voor betaalzender Prime. “De windows tussen de releases worden steeds korter. Je ziet ook dat klanten ongeduriger worden en de content almaar sneller willen.”

Ook Telenet is al een tijdje aan het praten met de grote Amerikaanse filmmaatschappijen om hun films sneller via video-on-demand te kunnen aanbieden. “De standaardtijd is vier maanden na de cinema, maar idealiter wordt dat korter.”

Wanneer Telenet met premium VOD zal kunnen beginnen is nog niet duidelijk. “We zijn daar al een hele tijd over aan het praten, maar je merkt dat de studio’s heel voorzichtig zijn in deze discussies”, zegt Mertens. “Disney en Warner zijn bijvoorbeeld wel actief op dat vlak, en als blijkt dat het aanslaat kan het opeens heel snel gaan. Want als de eerste een stap zet, volgen de anderen meestal wel. Maar ze weten dat we er voor open staan. Ze zien Vlaanderen vaak als een testmarkt voor zulke zaken.”

Het is nog niet bekend welke film de primeur zal hebben om als eerste via premium VOD aangeboden te worden.