Direct naar artikelinhoud

Er komt geen staking bij krabbelend Brussels Airlines

Vandaag zit de raad van bestuur van Brussels Airlines samen met hoofdaandeelhouder Lufthansa. Die wil weten waar het naartoe gaat met zijn Belgische probleemdochter. Sociale onrust en dieprode cijfers maken de Duitsers ongeduldig.

Alvast een forse opsteker voor de raad van bestuur aan haar hoofdaandeelhouder Lufthansa (45 procent): er werd gisteren op de valreep een akkoord bereikt voor het sluimerende sociaal conflict. "We hebben een oplossing voor de piloten die met pensioen moesten", zegt Olivier Van Camp van de BBTK. "Daarom blazen we alle acties af, er komen geen stakingen. We wensen het verdere overleg niet te hypothekeren." Begin volgend jaar is er een nieuw overleg gepland voor andere agendapunten als de verlofregeling en overuren.

Dat is een belangrijk en broodnodig signaal, want de kaarten liggen slecht, en de zenuwen staan gespannen. "Die aanhoudende sociale onrust is ongelooflijk nefast", zegt luchtvaarteconoom Eddy Vandevoorde (Universiteit Antwerpen). "Een staking zoals we hebben gezien bij de piloten kost handenvol geld aan de maatschappij en beukt ongenadig in op het imago. Ook nu. Alleen al dreigen met een staking, vlak voor de kerstvakantie, zo schiet je jezelf in de voet. Met als gevolg dat mensen het zekere voor het onzekere nemen en via andere luchtvaartmaatschappijen boeken. Met verlies aan klanten en broodnodige inkomsten tot gevolg."

En er zijn al dieprode cijfers. Als Brussels Airlines geen steun krijgt van de federale regering, dreigt de luchtvaartmaatschappij in 2013 een verlies van 45 à 50 miljoen euro te moeten boeken. Dat heeft bestuursvoorzitter Etienne Davignon laten verstaan. Tot nu toe ging Brussels Airlines uit van een verlies van 20 miljoen euro over het boekjaar 2013, tegenover 60,7 miljoen verlies het jaar ervoor. Dus, er is goed werk geleverd om het verlies serieus terug te dringen.

Maar Europa gooide roet in het eten door het plan van de overheid om een fiscaal gunstregime te creëren, af te keuren. Prijskaartje: 15 tot 20 miljoen euro waar Brussels Airlines naast greep. En de actie van de boze piloten kwam er dan nog eens bovenop. Het gevolg is een potentieel verlies van zowat 45 miljoen euro, ondanks de forse besparingen. Over de nieuwe steun van de overheid zou eerstdaags uitsluitsel moeten komen. Naar verluidt ziet het er goed uit, maar om de kansen niet te verspelen doet iedereen er het stilzwijgen toe.

Gratis brandweer

Als het plan groen licht krijgt, zullen de luchtvaartmaatschappijen op Brussels Airport niet langer hoeven te betalen voor de veiligheids- en brandweerdiensten. Dat is nu ook al het geval bij de regionale luchthavens van Charleroi en Luik. Alle maatschappijen die actief zijn op Zaventem zullen daar dus kunnen van profiteren, ook de buitenlandse. Maar de 20 miljoen euro vloeit in de eerste plaats naar de maatschappijen die het meest actief zijn op Zaventem. Dat zijn het Belgische Brussels Airlines, Thomas Cook en Jetairfly. Voor Brussels Airlines zou de steun zo'n 15 miljoen euro bedragen.