Direct naar artikelinhoud

Wegen naar Brussel slibben dicht

Pendelen naar Brussel gaat steeds moeizamer. Bijna alle werknemers in het hoofdstedelijk gewest zijn vandaag langer onderweg naar het werk dan drie jaar geleden. Zeven op de tien bedrijven overwegen Brussel te verlaten, zo blijkt uit een enquête door technologiefederatie Agoria.

Het Belgische hoofdkwartier van technologiereus IBM ligt in Haren, op de grens van het Brusselse en het Vlaamse gewest, in dezelfde industriezone als Microsoft en Hewlett-Packard. Het personeel dat tijdens de spitsuren naar het werk rijdt, staat dagelijks in de file. "De weginfrastructuur van en naar de Brusselse ring is niet voorzien op het aantal werknemers in de industriezone. Daardoor ontstaat elke dag een gigantische flessenhals", zegt IBM-woordvoerder Yves Van Seters. Wie vanuit Vlaanderen met de bus of trein wil komen, bereidt zich het best voor op hindernissen. Van Seters: "Het bushokje voor onze deur is niet van De Lijn, maar van zijn Brusselse tegenhanger MIVB. Dat betekent dat wie vanuit Vlaanderen met de bus wil komen, eerst naar het Brussels gewest moet reizen om daar de Brusselse bus naar IBM te nemen. Het treinstation van Diegem is evenmin ideaal."

Agoria trekt aan de alarmbel. De federatie van technologiebedrijven deed eind 2011 een rondvraag bij haar ledenbedrijven met vestigingen in Brussel. De 150 bedrijven die antwoordden zijn goed voor 20.000 banen. Drie op de vier zijn slechter bereikbaar dan drie jaar geleden. De reistijd voor woon-werkverkeer is voor 9 op de 10 werknemers toegenomen, gemiddeld met 21 procent.

Volgens gps-maker TomTom is Brussel de Europese filehoofdstad, met bijna vier op de tien hoofdwegen die dagelijks dichtslibben. Het Vlaams Verkeerscentrum weet dat er rond Brussel tien snelwegsegmenten zijn met structurele files (in de rest van het land zijn er samen zes). "Brussel slibt dicht met verregaande gevolgen, want de titel van filehoofdstad bedreigt de economische aantrekkelijkheid van Brussel", zegt Floriane De Kerchove, directrice van Agoria Brussel.

Meer dan de helft van de betrokken ondernemingen ondervindt problemen om personeel te vinden én te houden: mobiliteitsproblemen vormen reden nummer één om een andere baan te zoeken. Zeven op de tien bedrijven concluderen zelfs dat de mobiliteitsknoop een reden wordt om Brussel te verlaten. De verkeersproblemen namen fors toe in vergelijking met eenzelfde rondvraag in 2008. Toen vernoemde slechts 18 procent van de bedrijven mobiliteitsproblemen als reden om Brussel mogelijkerwijs te verlaten.

Telewerken

Wat valt te doen aan de Brusselse verkeersknoop? Volgens de technologiebedrijven moet het van twee kanten komen, van privé en de overheid. "De bedrijven kunnen het probleem mee verhelpen door waar mogelijk telewerken en glijdende werkuren in te voeren", zegt Van Seters. "De weginfrastructuur is een taak van de overheid, net als het beter afstemmen van het aanbod tussen de regionale vervoersmaatschappijen." Ook technologische snufjes - slim rekeningrijden, een betere regeling van de verkeerslichten, dynamisch verkeersmanagement - kunnen volgens de Agoriabedrijven soelaas bieden.