Direct naar artikelinhoud

Woede over zoveelste spoorstaking

De spoorbonden leggen woensdag het treinverkeer in ons land andermaal plat. De reacties gaan van kwaad tot furieus. 'Tijd voor een maatschappelijk statement', benadrukt topman van Test-Aankoop Ivo Mechels.

Pendelaars, studenten, werkgevers, werknemers en politici. Niemand begrijpt dat de spoorbonden woensdag opnieuw 24 uur het werk neerleggen, hun vijftiende staking in minder dan twee jaar tijd. Het laatste overleg gisteren met de kabinetsmedewerkers van minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) leverde niets op. De minister wil de huidige driepikkel (NMBS, Infrabel en NMBS Holding) opsplitsen in een tweedelige structuur met een spoorwegmaatschappij NMBS en een infrastructuurbeheerder Infrabel. De grote spoorbonden ACV-Transcom en ACOD Spoor eisen één geïntegreerde spoormaatschappij. Gevolg: een staking.

De kwade reacties zijn nauwelijks te tellen. Reizigersorganisatie TreinTramBus: "Er is nog niets beslist en toch staken de vakbonden. Gaan ze dan de komende zes maanden elke week het land platleggen? Ze claimen het belang van de reizigers te dienen, maar er speelt een andere agenda. Ze willen hun eenheidsstatuut veiligstellen", zegt coördinator Stijn Lewyllie.

Test-Aankoop-topman Ivo Mechels noemt de staking woensdag "schandalig". "De vakbonden gijzelen alweer alles en iedereen. Uit eigenbelang, voor hun eigen garanties. Dit moet absoluut stoppen. Het is tijd voor een breed gedragen maatschappelijk statement."

Bjorn Claes zette bij de stakingen eind 2011 al zo'n protestactie op. De jonge Mechelaar riep treinreizigers op om niet meer te betalen en startte een petitie, die 26.000 Belgen tekenden. "Ik diende hun handtekeningen in bij de vakbonden en minister Magnette. Sindsdien heb ik niets meer gehoord. Pijnlijk, als je toch zogezegd ons belang dient. De 35.000 NMBS-personeelsleden gaan sowieso voor."

Ook de werkgevers reageren furieus. "Pendelaars en bedrijven zijn andermaal het slachtoffer van besprekingen waar zij volledig buiten staan", zegt Elin De Vits, woordvoerster van het VBO (Verbond van Belgische Ondernemingen). Dezelfde verontwaardigde boodschap bij zelfstandigenorganisatie NSZ. "Dit zorgt voor enorme economische schade. Mensen die niet op het werk raken, maar ook de extra files."

Magnette zat gisterenavond nog in New York als lid van de Belgische delegatie op de VN-top. De PS'er vindt het onbegrijpelijk dat de onderhandelingen eenzijdig verbroken worden. "Ik betreur dat de reizigers en de Belgische economie de eerste slachtoffers zijn van de beslissing van de vakbonden."

Minister van Consumentenzaken Vande Lanotte (sp.a) vindt de staking "heel jammer, de discussie is nog volop bezig".

De spoorbonden houden echter voet bij stuk. Niet hun sociaal statuut, maar betere dienstverlening staat voorop, klinkt het. "Iedereen vergist zich van vijand", reageert Jos Digneffe van ACOD. "Eén structuur is beter voor de reizigers. Alles zal veel efficiënter lopen. We willen niet staken. We onderhandelden vijf maanden en zegden drie keer een staking af. Maar nu kan het niet anders meer."