Direct naar artikelinhoud

DMM sprak met Dita Von Teese in haar ‘geheime’ Parijse bar

Pluimen op het behang, uitdagende foto’s aan de muur en een Cointreau-Teese cocktail op de toog. Welkom in de exclusieve Parijse cocktailbar van Dita Von Teese. Nog voor de tijdelijke club haar deuren opende, was elke fluwelen stoel uitverkocht. La Teese leidde DMM rond in dit burleske boudoir. ‘Ik kan zoveel meer dan mijn kleren uittrekken.’

en druilerige donderdagavond in Parijs. Twee stoere bodyguards staan onopvallend opgesteld voor een anoniem herenhuis in de Avenue Junot. We zitten hier in het meest romantische stukje van Parijs, een residentiële wijk op de helling richting Sacré-Coeur van Montmartre. De twee in het zwart geklede mannen controleren streng de voorbijgangers en screenen grondig elk paspoort om het met hun beperkte lijst te vergelijken. Alsof het hier een staatszaak betreft, knikt een van hen goedkeurend onze richting uit. “Soyez la bienvenue.” We stappen binnen in ‘Cointreau Privé’, een tijdelijke cocktailbar uitgebaat door Cointreau en volledig ‘gestyled’ door hun bekendste vertegenwoordigster Dita Von Teese. En dat wordt onmiddellijk duidelijk. De inkomhal is van vloer tot plafond met paars fluweel bekleed en aan de muren wisselen pikante foto’s van ’s werelds bekendste pin-up elkaar af. De stoere, zelfverzekerde vrouw op de foto’s staat in schril contrast met de échte Dita Von Teese die we een paar minuten later spreken in één van de salons. Von Teese verschuilt zich achter haar bodyguards en wanneer die de ruimte verlaten, kijkt ze in haar sexy rode jurk verlegen naar de grond. Haar gezicht is perfect opgemaakt, de dikke zwarte lijn op haar oogleden, het bleke poeder en de rode lipstick getuigen van het betere millimeterwerk. “Het is best veel werk ’s morgens om er zo uit te zien, maar dat vind ik net een groot deel van het plezier. Achteraf voel ik me altijd heel voldaan over de transformatie”, vertelt ze, duidelijk meer op haar gemak nu ze over make-up kan praten. “Ik weet dat de look van de supermodellen heel begeerd is, zo naturel mogelijk met bijna onzichtbare make-up. Maar ik ben geen model. Ik heb werk nodig om er goed uit te zien (lacht).” Von Teese is op dit moment bezig met het schrijven van een beautyboek. Ze wil haar fans, en dat zijn er vooral van de vrouwelijke soort, de kunst van het opmaken bijbrengen. “Dat is net de reden waarom ik zoveel vrouwelijke fans heb. Ik ben niet onbereikbaar. Vrouwen kijken naar mij en denken ‘Oké, ik kan ook rode lipstick aanbrengen, ik kan mijn haren opsteken en een getailleerde jurk aantrekken. Dat is perfect haalbaar”, zegt ze zachtjes. Helaas is niet elke vrouw gezegend met een forse E-cup en een strakke wespentaille.

Modehoofdstad

Wie graag van de tapas of de cocktails in deze bar wil proeven, moest zich op voorhand online registreren en kreeg zo een geheime code om de bar te betreden. Nog voor de bar haar deuren opende op 27 september, was elke stoel al uitverkocht tot de sluiting op 25 oktober. Cointreau had immers als promotiestunt laten vallen dat Dita een vijftal keer zou opduiken in de bar. Dat is blijkbaar genoeg voor de hippe Parijzenaars om massaal naar dit riante huis af te zakken. Daar komt nog bij dat wie hier binnenraakt, te zien krijgt hoe Dita Von Teese in Los Angeles woont. “Ik heb de decorateurs van deze bar foto’s laten zien van mijn eigen huis in LA. Ik wilde hier dezelfde sfeer neerzetten. Het behang is exact hetzelfde als thuis, en ook de decoraties, de foto’s aan de muur en de stoffen van de sofa’s zijn identiek”, vertelt Von Teese terwijl ze een plastic zwaan laat zien die ze vanuit Amerika meebracht. “Net zoals ik van vintage kleren hou, loop ik ook graag rond op rommelmarkten, koop ik daar oude spullen om ze dan op te lappen. Ik vind het ook een uitdaging om het budget onder controle te houden, om een sofa van 15 dollar te vinden en die dan volledig te vernieuwen”, aldus Von Teese. “Het is wel jammer dat dit maar een tijdelijke bar is, ik zou wel graag een permanente plek als dit hebben. Anderzijds heeft het succes hier in Parijs er wel voor gezorgd dat we de Cointreau Privé binnenkort ook elders zullen openen. Ik hou er wel van dat het concept nu gaat rondreizen.” Dat de bar eerst in Parijs neerstrijkt, heeft veel te maken met Cointreau natuurlijk, dat hier binnen de groep Rémy Martin een thuismatch speelt, maar ook voor Von Teese is Parijs een tweede thuis, al verklapt ze niet direct waarom. “Ik ben van Michigan in de USA, en ik droomde er als kind al van om Parijs te bezoeken. Ik ben altijd al gefascineerd geweest door de schoonheid en de geschiedenis van de stad. In Amerika is er een meer relaxte houding ten opzichte van mode, mensen snappen de mode vaak niet helemaal. Daardoor voel je remmingen om bepaalde kleren te dragen op straat. Hier kan ik gemakkelijk wat extravaganter zijn. Parijs is de modehoofdstad van de wereld, ik ga heel graag naar modeshows, vooral de haute-coutureshows. Ik laat me daardoor inspireren voor mijn burleske optredens”, zegt Von Teese terwijl ze me recht in de ogen kijkt. Zou ze kunnen aflezen dat ik aan het vissen ben naar de echte reden waarom ze zoveel in Parijs vertoeft? Von Teese is namelijk al een hele tijd de liefdespartner van de knappe Louis Marie de Castelbajac, zoon van modeontwerper Jean-Charles de Castelbajac. De nette Louis is qua uiterlijk bijna de tegenpool van Von Teeses vorige grote liefde, de excentrieke rockster Marilyn Manson. Manson en Von Teese gaven mekaar in 2005 het jawoord om een jaar later de scheiding al aan te vragen (pittig detail: Von Teese bezorgde Marilyn Manson de scheidingspapieren op zijn verjaardag). Helaas was de briefing voor onze ontmoeting met Dita Von Teese glashelder: niet één woord over haar liefdesleven. En dus noteren we: ‘Von Teese vindt Parijs een inspirerende stad.’ Maar is Parijs wel de geschikte stad om cocktails te staan shaken? Is dit niet de heimat van champagne en wijn? “Pas op, ik drink ook heel graag wijn en champagne”, lacht Von Teese. “Wat me in cocktails aantrekt is het ritueel. Net als bij make-up. Het mixen en samenstellen van een cocktail vind ik al de helft van het plezier. Mijn favoriete cocktail is uiteraard mijn eigen cocktail, de Cointreau-Teese. Die bevat Cointreau natuurlijk, geshaket met appelsap, citroensap en viooltjessap, waardoor hij een paarse kleur krijgt. Mooi én lekker.”

Juwelendoos

Von Teese heeft het duidelijk niet graag te druk om zich heen. Zodra te veel mensen zich rondom haar verzamelen, gaat ze tussen haar bodyguards naar een kamer waar het iets rustiger is. Het herenhuis waar deze tijdelijke bar in huist, een eigendom van modehuis Hermès, heeft tientallen kleine kamertjes en dat maakt het voor Von Teese wat aangenamer. In één van die kamers staat de Cointreau Coffret opgesteld, een luxueuze doos die Von Teese voor de gelegenheid ontwierp. “De doos is een soort privébar voor de slaapkamer, er passen glazen in, een fles drank,… maar ik gebruik hem zelf graag als juwelendoos, met geheime compartimentjes voor liefdesbrieven”, lacht ze en ze ziet hoe ik me bij het woord ‘liefdesbrieven’ moet inhouden om te vragen ‘en van wie mogen die dan wel zijn?’

Achtendertig is Dita Von Teese intussen, en ik hoef u niet meer te melden dat die leeftijd niet af te lezen is van haar gezicht, noch van haar lichaam. Toch is ook zij ongerust over ouder worden. Binnen het beroepssegment van de pin-up is dat een niet te onderschatten ‘probleem’. “Mijn stijl past wel bij elke leeftijd, vind ik. Het is niet zo dat ik in minirokjes rondhuppel die niet geschikt zijn voor een zestigjarige vrouw. Maar ja, ik heb dezelfde zorgen die elke vrouw heeft. Ik kijk soms in de spiegel en denk dan ‘waar is dat 18-jarig meisje naartoe?’, maar dat is het leven nu eenmaal, daar kan ik niks aan doen. Wat ik ga doen als ik mijn kleren niet meer kan uittrekken? Mijn idolen zoals Gypsy Rose Lee en Lili St. Cyr (burleske Amerikaanse stripteaseuses die vooral in de jaren 30 en 40 optraden, AB), die hebben allemaal lange carrières gehad waarin ze ook nog andere dingen deden. Wat er zo geweldig is aan de burleskestijl, is dat alle grote Amerikaanse burleske-artiesten selfmade artiesten zijn. Ze waren allemaal zakelijk ingesteld, ze hielden hun eigen boekingen bij en maakten hun eigen shows. Dat is ook bij mij het geval. Ik heb wel mensen die me helpen, maar ik beslis zelf over de shows, de kostuums en de make-up. Als je dom of lui bent, kan je geen succesvol burleske-artiest zijn. Vrouwen als ik vinden wel een manier om zich verder te ontwikkelen. Ik ben dus niet bang dat ik dit ooit niet meer zal kunnen doen, er zijn nog zoveel andere dingen die ik graag doe. Ik ben producer, regisseur, kunstenaar, ik ontwerp lingerie, schrijf boeken, ik kan echt veel meer dan alleen mijn kleren uittrekken.”

Geen personage

“Het is intussen 18 jaar geleden dat ik de naam ‘Dita Von Teese’ bedacht. Een samenraapsel van namen uit het telefoonboek, want ik had nooit kunnen dromen dat het zo’n eigen leven zou gaan leiden”, vertelt Von Teese die als blondine werd geboren onder de naam Heather Sweet (op zich ook geen slechte artiestennaam, toch?). “Zelfs mensen uit mijn privésfeer noemen me Dita, en dat is wel raar, daar heb ik nooit rekening mee gehouden toen ik met die naam begon.” Toch weigert Von Teese zichzelf als ‘een personage’ te bestempelen. “Ik heb géén karakter gecreëerd. Dit is allemaal echt, dit zijn mijn echte kleren, het is mijn échte haar (behalve de kleur dan, AB). Dit is ook hoe ik me opmaak wanneer ik als Heather buitenkom. De kans dat ik het op een dag beu zal worden en me in een jeans en T-shirt wil kleden, is heel klein. Ik heb mijn hele leven gewijd aan de nostalgie van de Amerikaanse striptease, dat gaat er niet zomaar uit.” Von Teese komt dichterbij zitten en we praten alsof we de beste vriendinnen zijn. Over make-up natuurlijk, en over die ongelofelijke taille van haar (goede genen, zegt ze). “Het is belangrijk dat je je eigen sterke punten kent. Dat je jezelf bent, en dat ten volle uitbuit. Want dat is immers wat jou van de rest van de wereld onderscheidt”, verkondigt Von Teese en een halfuurtje later verlaat ze de bar. Enkele tientallen Parijzenaars bewegen zich nog een tijdje voort van bar tot bar, van boudoir tot boudoir. Ze dromen weg bij de sterke, zelfverzekerde vrouw op de posters rondom hen. Op het podium is ze zonder twijfel de sexy Von Teese, maar ik heb het gevoel dat ik vanavond eerder Heather Sweet heb gezien, een bescheiden Amerikaanse vrouw met een passie voor sensuele schoonheid.

Dita Von Teese tijdens de burleskeshow ‘Crazy Horse Paris’ in Las Vegas. ‘Ik beslis zélf over de shows, de kostuums en de make-up. Als je dom of lui bent, kan je geen succesvol burleske-artiest zijn’, aldus Von Teese.

Naar aanleiding van de opening van de bar ontwierp Von Teese de Cointreau Coffret: ‘De doos is een soort privébar voor de slaapkamer, er passen glazen in, een fles drank,… maar ik gebruik hem zelf graag als juwelendoos, met geheime compartimentjes voor liefdesbrieven.’

Dita Von Teese werd in 1972 geboren als Heather Sweet. Achttien jaar geleden bedacht Sweet de naam ‘Dita Von Teese’, ze kleurde haar haren zwart en zou nooit meer zonder knalrode lippen in het openbaar verschijnen.

Dat Cointreau op dit moment een cocktailbar lanceert in Parijs, is geen toeval. De Franse hoofdstad maakte de afgelopen jaren officieel kennis met het fenomeen cocktail, en dat met groot succes. De drie schoolvrienden Romée de Gorianoff, Pierre-Charles Cros en Olivier Bon openden drie jaar geleden de ECC, de Experimental Cocktail Club, waarin ze experimenteerden met verschillende alcoholmixen. Het idee van de experimentele drankjes sloeg aan en in 2008 openden ze al een tweede bar, Curio Parlor. Belangrijk in het Parijse concept van de cocktailbar is het ‘geheime’ aspect. Ook in de Curio Parlor sloot het ondernemende trio graag het gedeelte op de gelijkvloerse verdieping af zodat je al een ‘insider’ moest zijn om te weten dat er in de kelder een bar was. Intussen hebben ze ook al een derde club geopend in Parijs.

Anderen volgden hun voorbeeld en de cocktailbars rezen in Parijs als paddenstoelen ut de grond. Le Forum bijvoorbeeld, of Le Secret en La Conserverie. Oprichter van La Conserverie Richard Azarnia zegt in de Financial Times: “In Londen en New York houden ze zich wat cocktails betreft aan de recepten, Parijs is een wijncultuur zonder regeltjes voor cocktails.” Azarnia merkt bovendien op dat een champagnecultuur geen rem hoeft te zijn voor cocktails. “Integendeel, de Fransen houden ervan om in cocktails het spuitwater te vervangen door champagne.”