Direct naar artikelinhoud

Fyratopman verwijt NS en NMBS gebrek aan competentie

Welke oplossing komt er voor de reiziger? Dat is de vraag die rest na de parlementaire hoorzitting over de Fyra. Het werd een debat waarin de Italiaanse Fyratopman de show stal. 'De enige optie is voortdoen met de Fyra.'

Van een valse start gesproken. Enkele Belgische parlementsleden waren onderweg naar Den Haag toen hun trein in Schiedam strandde. "Rustig de trein nemen zit er ook in Nederland niet in. Noodgedwongen in taxi richting Den Haag", tweette CD&V-parlementslid Jef Van den Bergh. De mop vult u zelf in.

In het Binnenhof was de publiekstribune inmiddels volgelopen. De massale aandacht droegbij tot de gespannen sfeer in de Troelstrazaal. Dat de CEO van treinbouwer AnsaldoBreda, Maurizio Monfellotto, en de toplui van het Belgische en Nederlandse spoor opdaagden, mag al een wonder heten. Deze zitting stond al maanden gepland, maar ondertussen leven de partijen op voet van oorlog. Zo heeft de NMBS een strafklacht ingediend tegen de Italianen en wordt een juridische veldslag uitgevochten over wie zal opdraaien voor de kosten.

'Regelrechte onzin'

De excentrieke AnsaldoBreda-CEO Monfellotto maakte uitgebreid gebruik van de gelegenheid om zijn Fyra te verdedigen. De topman stelde zich vaak arrogant op. De voorzitter herinnerde hem er meermaals aan dat hij daar was om de vragen van de parlementsleden te beantwoorden.

"De enige optie is voortdoen met de Fyra, zowel op de korte als lange termijn", zei Monfellotto tijdens zijn openingspleidooi. De Italiaanse topman blijft erbij dat de Fyratreinen kampen met kinderziektes. "Er lag een plan op tafel om tegen het najaar alle problemen weg te werken."

Met een bitse opmerking kaatste hij de bal terug richting NMBS en NS: "Er was een gebrek aan competentie tijdens het hele project. Een hogesnelheidsproject is een complex proces. Er zijn niet alleen problemen met de treinen, maar ook met de infrastructuur, het personeel en het onderhoud. Voor dagelijks onderhoud heb je een competente organisatie nodig."

Monfellotto voegde eraan toe dat hij het rapport van expertenbureau Mott MacDonald - herinner u de vernietigende foto's van de Fyra - niet heeft gezien. Volgens hem hebben NMBS en NS een heleboel onzin verkocht. "Dat het remsysteem ontworpen was voor treinen die 160 kilometer per uur rijden, is regelrechte onzin."

Extra Thalyssen

Daarna kwamen de toplui van het Belgische en Nederlandse spoor aan het woord. NMBS-topman Marc Descheemaecker trok de kaart van de reiziger. "Uit het Fyra-verhaal hebben we geleerd dat een gezonde mix tussen hogesnelheidstreinen en klassieke treinen de ideale oplossing is. Internationale reizigers naar steden als Londen en Parijs maken gebruik van de hogesnelheidsverbindingen, terwijl voor studenten en dergelijke de klassieke treinen meer aangewezen zijn."

Klinkt mooi, maar zoals verwacht repliceerde NS dat een terugkeer van de Beneluxtrein moeilijk ligt. "In dat geval moeten andere treinen sneuvelen", aldus NS-topman Bert Meerstadt. Wat wel al vast staat, is dat de IC-trein tussen Brussel en Den Haag vanaf 7 oktober tien keer per dag in beide richtingen zal rijden, tegenover acht keer nu. Vanaf 15 december wordt de frequentie verhoogd naar twaalf en worden ook twee extra Thalys-treinen ingelegd. Voor alle duidelijkheid: niet de twee Thalyssen die in België ter discussie staan (zie interview hiernaast).

Aan de hoorzitting namen drie Belgische Kamerleden deel: Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld), Jef Van den Bergh (CD&V) en Steven Vandeput (N-VA). Zij bleven toch wat op hun honger zitten, zeiden ze achteraf. "Het is duidelijk dat NMBS en NS nog geen langetermijnoplossing hebben voor de reiziger. De Beneluxtrein komt nog niet terug. Bovendien spreken de topmannen van NS en NMBS elkaar tegen. Voor de reiziger is het dus nog altijd wachten op duidelijkheid", aldus Van den Bergh.