Direct naar artikelinhoud

'Problemen met Fyra zijn normaal voor nieuwe trein'

'De mankementen van de Fyra zijn typische problemen van een nieuwe trein.' Dat heeft de topman van treinbouwer AnsaldoBreda, Maurizio Manfellotto, gezegd op een persconferentie. Hij verdedigt zich tegen de 'schandalige' beschuldigingen van de NMBS.

Over het betalen van een schadevergoeding aan de NMBS wilde de treinbouwer het niet hebben. Hij wil zelf juridische stappen ondernemen tegen onze nationale spoorwegmaatschappij. "AnsaldoBreda eist een vergoeding voor alle schade, ook de imagoschade", zegt Manfellotto. Het bedrag dat hij wil eisen, wil hij niet vertellen.

De ontluisterende fotopresentatie waarmee de NMBS vorige week het wantrouwen in de Fyratrein onderbouwde, is niet in de smaak gevallen bij de Italiaanse treinbouwer. "Dat is toch geen manier van communiceren", moppert Manfellotto. "Ik zou zelf ook honderden foto's kunnen laten zien die het tegendeel bewijzen."

De treinbouwer houdt er eigenlijk niet van zijn klanten zo openlijk te bekritiseren. "Maar ik wil ook dat de mensen de waarheid weten", zegt hij. De Fyra is volgens de treinbouwer een prima trein die alle tests en keuringen heeft doorstaan en aan alle internationale eisen voldoet.

"Op 11 januari kreeg ik nog een brief waarin werd bevestigd dat Nederland en België alle treinen wilden hebben." Niet vorige maand dus, zoals een Italiaanse vakbondsman beweerde. Maar net zo goed een teken van tevredenheid.

Dat vijf dagen later een stuk trein op het spoor viel, is niet de schuld van de treinbouwer, maar van de klant, stelt Manfellotto.

"In dat soort meteorologische omstandigheden moet je speciale maatregelen nemen", zegt de Italiaan. "De onderkant van de trein moet worden schoongemaakt om te voorkomen dat sneeuw zich kan opstapelen. De trein moet ijsvrij gemaakt worden, net als vliegtuigen."

Onderhoud is de verantwoordelijkheid van de klant. "AnsaldoBreda had onderhoud aangeraden", staat in fel geel op de powerpointpresentatie. "Maar de V250 is niet opgenomen in het plan met wintermaatregelen, waarin andere treinen wel zaten."

Zwarte doos

De trein is volgens de maker bovendien verkeerd gebruikt. "Uit de zwarte doos is gebleken dat de trein ondanks de weersomstandigheden op zijn maximale snelheid van 250 kilometer per uur is gebracht. In de voorschrijvingen staat dat de trein bij meer dan 15 centimeter sneeuw niet harder dan 20 kilometer per uur mag", zegt Manfellotto.

"Twintig is natuurlijk wel heel langzaam, maar 160 kilometer of 250 kilometer per uur rijden, geeft een compleet ander effect. Door de druk van de hoge snelheid trekt de trein sneeuw aan, die zich gaat ophopen en ijs wordt. Dat beschadigt de trein. Het veiligheidssysteem heeft minstens drie keer opgemerkt dat de veiligheid niet gegarandeerd was. Dat is een signaal waarop men had moeten reageren."

Maar komen de duizenden problemen, zoals deuren die niet dicht willen, allemaal door de sneeuw? "Dat zijn typische problemen van een nieuwe trein", zegt Manfellotto. "Die moet je nog een beetje afstemmen. De Thalys heeft ze ook gehad."

Had je Manfellotto 10 dagen geleden gevraagd hoe de Fyra-episode zou aflopen, dan had hij nog positief gereageerd. "Het was me al wel duidelijk dat de Belgen het niet helemaal eens waren over de keuze voor de Fyra, maar je verandert niet halverwege de weg van richting."

Ook daarom komen er juridische stappen. Over een prijsverhoging van de treinen tussen 2003 en 2004 weet de topman niets. "Dat moet ik uitzoeken, want toen werkte ik hier nog niet."

Als de Nederlanders met hem verder willen, is de Italiaan nog altijd bereid tot samenwerking. "De eerste treinen zouden volgens onze planning in de herfst van 2013 weer kunnen rijden", besluit Manfellotto.

Topman Manfellotto: