Direct naar artikelinhoud

'Consument is Apple beu'

De lancering van de nieuwe iPad Mini is een succes. Apple verkocht het voorbije weekend drie miljoen exemplaren van het nieuwe hebbeding. Vraag is of de kleine tablet voldoende sterk zal zijn om een terugval van Apple te voorkomen.

Wat hoog stijgt kan diep vallen. Dat geldt zeker voor Apple, dat met zijn i-assortiment zo hoog steeg dat een diepe val het bedrijf plat op de buik in het water zal doen eindigen. De enorme plons zal de teloorgang van Nokia en Blackberry-fabrikant RIM tot een kleine rimpeling in de vijver doen verschrompelen.

Op 21 september - de dag dat de iPhone 5 voor het eerst in de winkel lag - bereikte de koers van het aandeel Apple het hoogste niveau ooit: 705,10 dollar. De totale beurswaarde van het concern was die dag 661 miljard dollar (516 miljard euro), een historisch record. Er werd niet aan getwijfeld dat het nog maar het begin was. Het aandeel zou naar 1000 dollar zou stijgen. Apple zou het eerste beursbedrijf worden dat meer waard zou zijn dan 1 biljoen dollar.

Anderhalve maand later noteert het aandeel Apple ongeveer 585 dollar. In ruim een maand tijd is de beurswaarde met bijna 120 miljard euro teruggelopen - een bedrag waarvoor met gemak Facebook, Linkedln en Dell kunnen worden gekocht.

Met de verkopen op zichzelf gaat het niet eens zo slecht. Jongeren staan nog steeds in de rij voor de winkels bij de lancering van nieuwe iPads of iPhones zoals die van de iPad Mini afgelopen weekend of de iPhone 5 anderhalve maand geleden.

Kortere rijen

De rijen worden echter korter. En Apple verliest nu ook rechtszaken over patenten. Er is groeiende kritiek op het gebrek aan innovatie bij de nieuwe generaties iPads en iPhones. De naam van Steve Jobs wordt vaker met nostalgie genoemd. En het feit dat Apple zo weinig belastingen betaalt, doet hun reputatie ook geen goed.

De verwachtingen waren ook zo gehypet dat een terugslag te verwachten was. Maar verontrustend is dat het merk Apple minder hip is. Marktonderzoeker Strategy Analytics rapporteerde vorige week dat de steun van consumenten voor Apple tanende is. "De consument is Apple-moe", luidde het.

Vorig jaar gaf 88 procent van de consumenten in Europa aan dat zij het liefst een iPhone als smartphone wilde. Dat is teruggelopen tot 75 procent. In de VS daalde het cijfer van 93 tot 88 procent.

De Koreaanse rivaal Samsung weet een steeds groter deel van de markt te veroveren. In het derde kwartaal verkocht Samsung 56,3 miljoen smartphones, tegenover 26,9 miljoen iPhones voor Apple. Tegelijkertijd meldde Samsung een recordwinst van 7,4 miljard dollar in het derde kwartaal.

Innovatie

Het is gevaarlijk de iPhone te vergelijken met de Blackberry, die ooit het favoriete speeltje was onder nerds, om daarna razendsnel weer afgedankt te worden. Apple is te vaak uit zijn as herrezen om te vrezen dat het in navolging van Nokia de kluts kwijt is.

Toch heeft het dringend weer iets nieuws nodig - een opvolger van de iPod, de iPhone en de iPad - om de beurskoers te rechtvaardigen en de verwachtingen voor de toekomst in te lossen. Helaas staat Steve Jobs niet meer aan het roer.