Bijna zo oud als de mensheid: artificiële intelligentie
400 v. Chr Al in de Griekse mythen wordt gesproken van 'denkende machines' en 'artificiële soorten'. De bronzen 'robots' van Hephaistos zijn daar een voorbeeld van
19de eeuw
Mary Shelleys' Frankenstein wordt het eerste bekende artificiële wezen
1956
Het vakgebied van de A.I. wordt officieel opgericht aan de universiteit van Dartmouth. Met computers worden de eerste wiskundeproblemen opgelost
1965
A.I.-research breekt door in de Verenigde Staten, vooral gefinancierd door Defensie. De sfeer was optimistisch: volgens A.I.-pionier Herbert Simon zouden machines 'binnen de 20 jaar het werk van een mens kunnen doen'.
1974
Dieptepunt voor de A.I. Een aantal problemen kon niet worden opgelost en zowel in de VS als in Groot-Brittannië werd voor veel projecten de financiering stopgezet. De eerste 'A.I.-winter' is een feit
1980
A.I. krijgt een nieuwe boost door het commerciële succes van zogenaamde expertsystemen. Voor het eerst kan een computer de handelingen van een menselijke 'expert' simuleren, bijvoorbeeld om na te gaan of mensen in aanmerking komen voor een bepaalde verzekering
1985
A.I. zit op een hoogtepunt, het is een vakgebied met een marktwaarde van meer dan een miljard dollar. De zogenaamde Lisp Machine werd de eerste commerciële computer voor de mens. Helaas werd de Lisp Machine ingehaald door de pc, waardoor de A.I.-markt weer instortte. Een tweede 'A.I.-winter' begon
1990
A.I. kent zijn grootste successen. Het wordt gebruikt voor medische diagnose, datamining (het zoeken naar verbanden in grote hoeveelheden info, bijvoorbeeld om koopgedrag te meten) en er ontstaat een betere samenwerking tussen A.I. en andere vakgebieden
1997
Garry Kasparov, de wereldkampioen schaken, wordt
verslagen door Deep Blue,
een schakende computer
gebaseerd op AI-systemen
2007
Een A.I.-gestuurd voertuig van de Amerikaanse Central Michigan University rijdt meer dan 70 kilometer door de stad, respecteert alle verkeersregels en schat gevaren in. Het is één van de succesvolste
A.I.-toepassingen ooit
2013
Siri, de spraakherkenningssoftware op de iPhone, is het resultaat van lange A.I.-research. Ook in Kinect, het Xbox-360-platform dat ervoor zorgt dat je via bewegingssensoren een spel kan spelen, zit A.I.