Direct naar artikelinhoud

Bijna zo oud als de mensheid: artificiële intelligentie

400 v. Chr Al in de Griekse mythen wordt gesproken van 'denkende machines' en 'artificiële soorten'. De bronzen 'robots' van Hephaistos zijn daar een voorbeeld van

19de eeuw

Mary Shelleys' Frankenstein wordt het eerste bekende artificiële wezen

1956

Het vakgebied van de A.I. wordt officieel opgericht aan de universiteit van Dartmouth. Met computers worden de eerste wiskundeproblemen opgelost

1965

A.I.-research breekt door in de Verenigde Staten, vooral gefinancierd door Defensie. De sfeer was optimistisch: volgens A.I.-pionier Herbert Simon zouden machines 'binnen de 20 jaar het werk van een mens kunnen doen'.

1974

Dieptepunt voor de A.I. Een aantal problemen kon niet worden opgelost en zowel in de VS als in Groot-Brittannië werd voor veel projecten de financiering stopgezet. De eerste 'A.I.-winter' is een feit

1980

A.I. krijgt een nieuwe boost door het commerciële succes van zogenaamde expertsystemen. Voor het eerst kan een computer de handelingen van een menselijke 'expert' simuleren, bijvoorbeeld om na te gaan of mensen in aanmerking komen voor een bepaalde verzekering

1985

A.I. zit op een hoogtepunt, het is een vakgebied met een marktwaarde van meer dan een miljard dollar. De zogenaamde Lisp Machine werd de eerste commerciële computer voor de mens. Helaas werd de Lisp Machine ingehaald door de pc, waardoor de A.I.-markt weer instortte. Een tweede 'A.I.-winter' begon

1990

A.I. kent zijn grootste successen. Het wordt gebruikt voor medische diagnose, datamining (het zoeken naar verbanden in grote hoeveelheden info, bijvoorbeeld om koopgedrag te meten) en er ontstaat een betere samenwerking tussen A.I. en andere vakgebieden

1997

Garry Kasparov, de wereldkampioen schaken, wordt

verslagen door Deep Blue,

een schakende computer

gebaseerd op AI-systemen

2007

Een A.I.-gestuurd voertuig van de Amerikaanse Central Michigan University rijdt meer dan 70 kilometer door de stad, respecteert alle verkeersregels en schat gevaren in. Het is één van de succesvolste

A.I.-toepassingen ooit

2013

Siri, de spraakherkenningssoftware op de iPhone, is het resultaat van lange A.I.-research. Ook in Kinect, het Xbox-360-platform dat ervoor zorgt dat je via bewegingssensoren een spel kan spelen, zit A.I.