Direct naar artikelinhoud

Brussel: van hellhole tot Talent Hole

Met een opvallend pop-up-kunstpaviljoen in het hart van Brussel willen zes artiesten het imago van de hoofdstad oppoetsen. 'Voor een hellhole telt Brussel verdacht veel creatief talent.'

De jonge kunstenaars nemen de komende drie maanden om de beurt hun intrek in een doorzichtige kubus pal op het Brusselse Museumplein aan de Kunstberg. Een beloftevolle modeontwerpster, een illustratrice maar evengoed een meubeldesigner en choreograaf. Terwijl ze er aan nieuwe projecten werken, kunnen Brusselaars en toeristen binnen en buiten lopen voor een unieke blik achter de schermen. Om dansrepetities bij te wonen, of met eigen ogen te zien hoe tekeningen in animatiefilms tot leven worden gewekt.

Het pop-up-kunstatelier kreeg de naam 'Talent Hole' mee. Een overduidelijke vingerwijzing naar Donald Trumps veelgeciteerde uitspraak 'Brussels is like living in a hellhole', nadat was gebleken dat de aanslagen in Parijs deels mee vanuit Brussel waren gepland.

"Die uitspraak, die toen overal klakkeloos werd herhaald, heeft veel schade berokkend aan het imago van de stad. En ook na de aanslagen in Brussel werden bepaalde wijken steeds weer geviseerd", zegt mede-initiatiefnemer Leopoldo Profili van non-profitorganisatie Nationa(a)l. Het Talent Hole kwam als winnaar uit de bus, na de 'Make Brussel'-oproep van het gewest die de culturele Brusselse gemeenschap aanspoorde om de reputatie van de stad te herstellen via boeiende projecten.

Profili: "We willen verkeerde negatieve ideeën over de stad bijstellen door nadruk te leggen op de positieve kanten, zoals al het creatieve talent dat hier zit. Brussel is de afgelopen jaren niet voor niets het nieuwe Berlijn genoemd. Dat mogen we zeker nu niet vergeten."

Tegelijk hoopt Nationa(a)l dat de Talent Hole ook een springplank is voor de jonge kunstenaars. "Voor opkomende talenten is het niet makkelijk om meteen een groot publiek te bereiken."

Elke maand bundelen twee artiesten uit verschillende disciplines hun krachten in het paviljoen. Onder het motto: onverwachte en niet-evidente samenwerkingen leveren vaak de spannendste resultaten op. Het zestal werd door Nationa(al) uitgekozen na een open call en zorgvuldige selectie.

Modeontwerpster Ilke Cop (28), geroemd om haar duurzame, ecologische collecties, en illustratrice/filmanimator Joke Van Den Hof (23) bijten de spits af. Van Den Hof, wiens werk al opviel op verschillende filmfestivals, studeerde drie jaar in Molenbeek. Met spijt in het hart verhuisde ze eerder dit jaar naar Gent voor een masteropleiding. "Na de aanslagen kreeg ik voortdurend de vraag: 'Blij dat je daar weg bent zeker?' Terwijl ik Brussel net eens zo hard miste."

Het meest houdt Van Den Hof van de levendigheid, intensiteit en diversiteit van Brussel. "Geen plek die zo dynamisch is. Geen plek die me zo hard inspireert. Op elke straathoek kom je wel iets of iemand tegen die voor een nieuw creatief idee zorgt."

Samen met Ilke heeft ze onder meer het plan opgevat om een sweater te ontwerpen die de spirit van Brussel uitdraagt. "Met haar design en mijn tekeningen. Daar willen we dan ook een animatiefilmpje aan koppelen dat heel het proces tot leven brengt." Bezoekers aan het paviljoen kunnen het werkproces van dichtbij meemaken en opvolgen, en met de kunstenaars rechtstreeks in gesprek gaan. "Wie weet leveren die bezoeken ons ook nieuwe ideeën op."

Nationa(al) Talent Hole, met bijhorend café, is open tot 15/3, van wo. tot zo., Museumstraat 6 in Brussel