Direct naar artikelinhoud

Nog negen grote stations te gaan na renovatie van Brussel-Centraal

De nationale spoorwegmaatschappij NMBS wijdde gisteren het gerenoveerde station Brussel-Centraal in. Dat kreeg onder meer nieuwe perrons en een winkelgalerij, als gevolg van een investeringssom van 50 miljoen euro en zes jaar werk. In negen andere grote stations is de renovatie nog bezig.

Toen de bouw van het door Victor Horta ontworpen station Brussel-Centraal in 1952 werd afgewerkt, was het bedoeld om 40.000 reizigers per dag te vervoeren. Ondertussen moet het echter 150.000 reizigers per dag slikken. Bovendien stond de wildgroei van hotdog- en snoepkraampjes haaks op het strakke, oorspronkelijke ontwerp dat Horta voor ogen had. Dus wijdde de NMBS gisteren een nieuwe, glazen winkelgalerie in, en werd ook de reizigersinfrastructuur in overeenstemming gebracht met de noden van vandaag. “Vooral de capaciteit moest dringend worden vergroot”, zegt woordvoerster Leen Uyterhoeven van de NMBS-holding, het koepelbedrijf dat boven spoorweginfrastructuurhouder Infrabel en spoorwegbedrijf NMBS staat. “De perrons zijn nu langer, en er zijn twee nieuwe ingangen bijgekomen, zodat de doorstroming van reizigers ook sneller gebeurt.”

Antwerpen

De opkalefatering van het station volgt op een investeringstraject waarbij onder meer de stations van Aalst, Sint-Niklaas, Namen, Vilvoorde, Antwerpen-Berchem en Brussel-Zuid al een fikse beurt kregen. Ook de renovatie van de twee ‘spoorkathedralen’ Antwerpen-Centraal en Luik-Guillemins is ondertussen achter de rug. “De werken aan Brussel-Centraal kun je uiteraard niet vergelijken met de renovatie van het Centraal Station in Antwerpen of Luik-Guillemins”, zegt Uyterhoeven. “Dat waren echte mastodontprojecten, die verder gingen dan een opknapbeurt van een bestaand gebouw. In Antwerpen bouwden we er eigenlijk een tweede station bij.”

Maar toch ging er zo’n 50 miljoen euro naar de opwaardering van Brussel-Centraal, en ook aan de stations Brussel-Noord (waar de hal, de ingangen en de onderdoorgang een nieuw kleedje krijgen) en Brussel-Schuman wordt nog gewerkt.

Ingebed in de stad

En daarmee is het investeringsplan nog lang niet aan zijn einde. Tot 2018 staan er vooral in Brugge, Gent en Mechelen grote werken op het programma. In Brugge hebben de NMBS Holding, Infrabel en De Lijn zo’n 58 miljoen euro veil voor de bouw van een glazen complex met winkels en kantoren en een nieuwe reizigerstoegang. In Gent krijgen onder meer de perrons een beurt, en in Mechelen gaat er veel aandacht naar de centrale werkplaats. Verder gaat de renovatie van het Leuvense station zijn laatste fase in met de vernieuwde lokettenhal, en zijn er renovaties aan de gang in Roeselare, Oostende, Kortrijk en Dendermonde.

“De NMBS blijft daarmee de grootste investeerder in het land, maar er is ook een grote publieke vraag naar gemoderniseerde stations”, zegt Uyterhoeven. “Stations raken de afgelopen jaren meer en meer ingebed in het leven van de stad: het zijn niet alleen plaatsen waar men de trein neemt, maar waar men ook boodschappen doet of naar de apotheker gaat.”