Direct naar artikelinhoud

'Netflix voor vervoer' komt naar Antwerpen

Stel u voor: met een abonnement ongelimiteerde toegang krijgen tot elke vorm van openbaar vervoer. In Antwerpen kan het vanaf volgend jaar. Een Fins bedrijf heeft daarvoor akkoorden gesloten met de NMBS, De Lijn en andere spelers.

Niets vervelender dan rondlopen met een resem abonnementen en tickets om op je bestemming te geraken. Hoewel de NMBS en De Lijn dat stilaan beseffen, worden hun voorzichtige pogingen tot tariefintegratie nu ingehaald door een private speler. In Antwerpen gaat dit najaar een proefproject van start waarbij je via een applicatie een vast bedrag betaalt voor bus, trein, tram, scooter, taxi en fiets.

'Whim' heet de applicatie van het Finse bedrijf Maas Global. Je kunt betalen per reis, maar je kunt ook een maandelijks abonnement nemen. Daarmee kun je ongelimiteerd gebruikmaken van het openbaar vervoer en krijg je ook een saldo voor taxi's en deelauto's. Als dat saldo voor het einde van de maand opgebruikt is, moet je bijbetalen. In die zin lijkt het systeem op een telefonieabonnement.

Verschillende mobiliteitsbedrijven maakten intussen bekend samen te willen werken met de Finnen. Daaronder de overheidsbedrijven De Lijn en de NMBS, maar ook private operatoren zoals Antwerp Taxi en DTM Taxi. Op het vlak van zachte vervoersmiddelen zou de Antwerpenaar kunnen kiezen tussen de deelfietsen van Cloudbike en de scooters van Scooty. De Finnen hopen daar ook Cambio (deelauto's) en Velo (deelfietsen) aan toe te voegen.

Intentieverklaring

Belangrijk is dat de bedrijven een intentieverklaring ondertekenden, nog geen contract. De deal is dus nog niet rond. Eerst willen ze zien hoe de tests verlopen. De eerste Antwerpse testgebruikers beginnen in november rond te reizen. Als alles goed gaat, volgt de commerciële lancering begin 2018. Welke tarieven daarbij gehanteerd zullen worden, wil het bedrijf nog niet kwijt.

"Onze prijzen zijn gebaseerd op de huidige abonnementsprijzen. Whim is dus niet per se goedkoper, maar wel gebruiksvriendelijker", zegt Ralph de Jong, Beneluxmanager van Maas Global. Met de applicatie kun je een reis ingeven van A naar B. Vervolgens krijg je alle vervoersopties, die je ook meteen kunt betalen. De Finnen willen die opties zo snel mogelijk uitbreiden.

Het is geen toeval dat de Finnen in Antwerpen terechtkomen, zegt mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA). "Met dit initiatief positioneert Antwerpen zich als de eerste smart city in Vlaanderen." Kennis hoopt dat de slimme toepassing de Antwerpenaar zal verleiden om "ook slimmere mobiliteitskeuzes" te maken. Met de knip van de Leien en de bouw van Oosterweel is dat sowieso een noodzaak.

Tot nu toe bestaat Whim enkel in Helsinki. Maar behalve in Antwerpen lanceert Maas Global dit najaar ook testprojecten in het Britse Birmingham en in Amsterdam. Er zouden ook gesprekken lopen in Wenen, Kopenhagen, Toronto en Singapore. "Het doel is dat gebruikers in Antwerpen hun applicatie ook kunnen gebruiken in andere steden", aldus De Jong.

Citypass

Net zoals Uber speelt het bedrijf in op de maatschappelijke trend waarbij mensen niet zozeer een auto bezitten, maar gewoon lenen op momenten waarop ze die nodig hebben. "Een auto kost veel geld, terwijl hij 95 procent van de tijd stilstaat", verduidelijkt De Jong. "Wij zeggen: betaal ons een deel van dat geld. In ruil krijg jullie een veel betere service."

Terwijl de Finnen de markt proberen te veroveren, werken De Lijn en de NMBS aan hun eigen vorm van tariefintegratie. Later dit jaar lanceren zij in Antwerpen en Gent een Citypass voor 60 euro per maand.