Direct naar artikelinhoud

Wat met de losse eindjes van de TAX SHIFT?

De regeringstop buigt zich morgen over de losse eindjes van de tax shift. De twee moeilijkste dossiers: hoe de loonlastenverlaging organiseren en hoe geef je de lage en middeninkomens die 100 euro extra koopkracht? Tegen volgende dinsdag, bij de State of the Union van premier Michel, moet er een akkoord zijn.

100 euro extra (nog geen akkoord)

De regering beloofde bij de voorstelling van het tax-shiftakkoord in de zomer 100 euro extra voor de laagste en middeninkomens. Hoe die zal worden toegekend is nog niet uitgewerkt. Eén ding staat vast: tegen het eind van de legislatuur moet de laagste belastingschijf van 30 procent verdwijnen.

Open Vld dringt daar al lang op aan. Maar omdat die maatregel gezinnen met kinderen treft, wil CD&V dat compenseren door de belastingvrije som op te trekken. Maar ook via de werkbonus kan de koopkracht van de burger worden aangezwengeld. Voor N-VA is het vooral belangrijk dat het verschil tussen werken en niet werken wordt beloond.

De uiteindelijke regeling zal allicht een combinatie van de voorgaande maatregelen zijn, de verhoudingen liggen nog niet vast. Hoe groot de groep zal zijn van mensen die kunnen profiteren van deze maatregel is nog niet bekend.

Minder loonlasten (nog geen akkoord)

"Jobs, jobs, jobs": daar was het premier Charles Michel (MR) om te doen bij deze tax shift. Daarvoor gaan de loonlasten omlaag. De sociale bijdragen worden verminderd van 33 naar 25 procent.

Een ingrijpende maatregel, maar die heeft ook een grote symbolische waarde. Via een arsenaal aan kortingen betalen heel wat bedrijven nu al maar gemiddeld 27 à 28 procent. Door die koterij op te kuisen en verder te verlagen, kun je wel naar buitenlandse investeerders stappen met een duidelijke maatregel. Daar snel werk van maken is iets waar vooral Open Vld op hamert.

CD&V zet dan weer alles op alles om van bij het begin een extra inspanning te leveren voor de laagste inkomens. Daar zijn de loonlastenverlagingen het meest efficiënt. Voor een fabrieksarbeider is de loonconcurrentie met het buitenland nu eenmaal veel groter dan voor de gemiddelde bediende. CD&V krijgt daarbij de steun van de werkgevers.

Afgesproken is dat de laagste lonen zeker aan bod zullen komen. De kwestie ligt hem vooral in de timing. De loonlastenverlaging gebeurt in verschillende golven. Volgend jaar komt er boven op de 960 miljoen euro afgesproken onder de regering-Di Rupo, nog eens 620 miljoen van de tax shift. In 2018 voorziet de regering nog eens 700 miljoen euro aan lastenverlagingen, met nog een extra inspanning voor de kmo's daarbovenop.

De grote vraag is of de laagste lonen meteen aan bod komen of er eerst en vooral wordt ingezet op alle lonen. Ook is nog niet uitgeklaard onder welke vorm de non-profitsector en de kmo's een duw in de rug krijgen.

Zwart geld aangeven bij de fiscus (akkoord dichtbij)

Een van de meest opvallende maatregelen in het tax-shiftakkoord was de fiscale regularisatie, die zou ingaan vanaf 2017. Mensen met zwart geld in het buitenland zouden dat alsnog kunnen aangeven bij de fiscus. Nu staat de regering dicht bij de beslissing om die maatregel met een jaar te vervroegen.

Het bankgeheim in Zwitserland en Luxemburg wordt in sneltempo afgebouwd. Ook verstrengt Europa zijn bankregels tegen eind 2016. Op die tendens wil de regering inspelen. Bovendien moet de vervroegde regularisatie het effect van de kaaimantaks vergroten. Tot slot levert de ingreep de begroting van volgend jaar al 250 miljoen euro op, meer dan de helft van het gat dat nog moet worden dichtgereden.

Binnen de regering wordt benadrukt dat deze maatregel nog niet definitief rond is, maar dat dit wel een reële piste is die bewandeld wordt.

Suikertaks (akkoord dichtbij)

De suikertaks, een andere maatregel die tot gezond eetgedrag moet aanzetten, zou volgens de eerste berichten vanaf volgend jaar ingaan en gelden voor alle suikerhoudende dranken. Dus niet enkel voor alcoholpops, zoals sommigen voorstelden, maar voor alle frisdranken. De ingreep moet in 2016 50 miljoen euro opleveren en verder oplopen tot 250 miljoen euro in 2020.

Binnen de regering wordt echter benadrukt dat dit dossier nog niet is afgeklopt. De beslissing wordt gekoppeld aan andere 'kleinere' ingrepen uit de tax shift. Zo worden ook de accijnzen op tabak en diesel opgetrokken, maar is het nog niet duidelijk hoeveel exact. Tegelijk moet de speculatietaks nog definitief uitgewerkt worden. Zoals vaak in de politiek, zal er pas een akkoord zijn als er een akkoord is over alles.

Btw-verhoging elektriciteit in de index (akkoord)

Toen afgelopen zomer werd beslist dat de btw op electriciteit werd opgetrokken van 6 naar 21 procent, ontbrandde een felle discussie: wordt die verhoging meegerekend in de index of niet? Door ze erbuiten te laten, zou een tweede 'indexsprong' georganiseerd worden, waarschuwden de vakbonden. De discussie werd eind augustus al beslecht: de btw blijft in de index.