Direct naar artikelinhoud

Waarom nu ook LinkedIn voor de bijl gaat

Met Microsofts miljardenovername van LinkedIn wordt nu ook het grootste onafhankelijke sociaalnetwerkbedrijf een onderdeel van een van de vijf technologiemogols op de planeet. Is er dan geen enkel internetbedrijf, hoe succesvol ook, meer veilig voor zo'n overname?

Nu Microsoft een overnamebedrag van 26,2 miljard dollar (23,2 miljard euro aan de huidige wisselkoers) wil betalen voor sociale cv-site LinkedIn, is meteen ook het grootste nog onafhankelijke sociaal netwerk onderdeel van een van de vijf 'ecosystemen'. Microsoft, Apple, Google, Facebook en Amazon zijn de afgelopen jaren een wilde acquisitiecharge aangegaan, waardoor de meeste ronkende namen die u op uw smartphone aantreft ondertussen ook onderdeel zijn geworden van een van hen.

WhatsApp en Instagram? Onderdeel van Facebook. Boekennetwerk GoodReads, stripdistributieplatform ComiXology, videogame-streamingdienst Twitch? Behoren tot Amazon. Apple kocht vooral kleinere technologiebedrijven, maar bouwde onder meer zijn digitale assistent Siri vanuit een overgenomen bedrijf. Google versterkte zich vooral op gebied van hardware, met onder meer de 'smart home'-fabrikant Nest. En Microsoft kocht de afgelopen jaren ook al Mojang (het bedrijf achter gamehit Minecraft), Yammer (een chatprogramma op bedrijfsniveau) en internettelefoonbedrijf Skype.

Geld genoeg

Nieuwe, hippe technologiebedrijven kunnen door miljardeninvesteringen of een beursgang misschien groeien naar een waardering die compleet door het dak lijkt te gaan - zie bijvoorbeeld de ongeveer 19 miljard dollar (16,8 miljard euro) die sociale app SnapChat vandaag waard denkt te zijn.

Maar dat is nog steeds een lachertje voor de reuzen. Microsoft heeft volgens zijn recentste financiële resultaten een cashberg van 105 miljard dollar (93 miljard euro) waaruit het gewoon maar hoeft te graaien om de overname van LinkedIn te bekostigen: de overnameprijs is een all-cash transaction, waarbij er een kleine meerprijs wordt betaald voor de aandelen van beleggers op de Nasdaq-beurs, waarop LinkedIn sinds 2011 genoteerd staat.

Om dezelfde oefening te doen voor Apple: dat bedrijf heeft momenteel 56 miljard dollar (49 miljard euro) aan cash liggen. Google beschikt over 73 miljard dollar (65 miljard euro) aan vrij ophoestbare poen. Facebook heeft er 21 miljard (19 miljard euro), Amazon 16 miljard (14 miljard euro). Dat is, wanneer de oprichters en de juiste investeerders worden gepaaid, in principe meer dan genoeg om nog in het wild zijnde internetbedrijven als Twitter (huidige valuatie: 10 miljard dollar), Snapchat (de zonet genoemde 19 miljard dollar) of Tinder (zo'n 3,5 miljard dollar) op te slokken.

Strategische match

Natuurlijk moet er een strategische match zijn voor de overnemer, maar ook dat lijkt het geval bij Microsoft. Het bedrijf gaf aan dat het niet van plan is om zich te bemoeien met de dagelijkse gang van zaken bij LinkedIn (CEO Jeff Weiner blijft gewoon op zijn stoeltje). De site blijft zoals ze vandaag is, net zoals er nauwelijks werd getornd aan Skype. Maar er zijn uiteraard nog heel wat andere manieren om de 433 miljoen gebruikers die LinkedIn vandaag telt te gelde te maken.

Microsoft is zich de afgelopen jaren sterker gaan concentreren op professionele gebruikers, en die bezoeken geregeld LinkedIn om hun online-cv te updaten, connectie te maken en ideeën te delen met vakbroeders, of op zoek te gaan naar een nieuwe betrekking. Een ideaal publiek om Microsofts professionele diensten via deze nieuwe weg aan te verkopen. "Samen kunnen we de zowel de groei van LinkedIn als die van Microsoft Office 365 (de bekende bureelsoftware van de overnemer, RMe) en Dynamics (Microsofts suite van verkoopsoftware, RMe) versnellen", opperde Microsoft-CEO Satya Nadella gisteren over de overname.