Direct naar artikelinhoud

Met deze deelauto parkeer je waar je wil

Autodeelplatform Poppy landt in Antwerpen met een straffe belofte: altijd een deelauto op korte afstand die je overal mag achterlaten binnen de stadsgrenzen. Maar leidt zoiets tot concurrentie op het privébezit, of net op het openbaar vervoer?

Een paar honderd rode vlagjes bedekken de kaart van Antwerpen op het smartphonescherm, deelauto's die staan te wachten op een chauffeur. Twee duimbewegingen later vinden we de dichtstbijzijnde bij het Centraal Station. De eerste belofte heeft Poppy alvast niet verbroken, want de wandelafstand is nét minder dan vijf minuten.

Na een testfase in 2017 is het autodeelplatform vanaf vandaag up and running. Binnen een ruim stadsgebied, de 'home zone', staan 350 rood gekleurde auto's van Poppy ter beschikking van gebruikers, die ze na de rit op elke publieke parkeerplaats mogen achterlaten - in diezelfde zone weliswaar. In ons geval is dat na een half uurtje rijden op Linkeroever.

Het concept, getiteld 'free floating' of 'one way', kent al voorgangers in Brussel, maar is uniek in Vlaanderen. De keuze voor Antwerpen is niet toevallig, aangezien de twee jonge ondernemers achter Poppy, Alexander Van Laer (25) en Moos Tits (28), hun wortels hebben in de stad. In verdeler D'Ieteren Auto vonden de twee een ideale partner.

De auto's in het wagenpark zijn milieuvriendelijk, een mix van volledig elektrische Volkswagens en hybride Audi's op aardgas. Al beseffen de ondernemers dat die ook indirect een CO2-uitstoot leveren, bijvoorbeeld bij de productie van elektriciteit of autobatterij. "Voor elke auto doen we een donatie aan een project in Oeganda om te compenseren."

Volgens Van Laer moeten we af van het idee van 'mijn auto, mijn vrijheid', en in die visie vindt het een gretige partner in de stad. Volgens schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) kan Poppy de parkeerdruk in Antwerpen verlichten: "Eén deelwagen vervangt zeven tot tien wagens." In ruil krijgt de start-up gratis parking, een regeling die in België vrij gangbaar is bij autodeelplatformen.

De app beleeft met 8.000 voorinschrijvingen al een mooie start. "En volgens de cijfers die binnenlopen, zullen het er vandaag misschien al 1.000 meer zijn", zegt Van Laer. "Nog belangrijker: de auto's rijden ook effectief." Betalen doet de gebruiker per minuut: 0,33 cent in rijmodus, 0,10 cent als de auto stilstaat. Disclaimer: files gelden als rijden.

Jockeys

En het mag gezegd, zowel de app als het registratieproces is uiterst gebruiksvriendelijk. Via intelligente beeldherkenning worden identiteitskaart en rijbewijs in een mum van tijd geverifieerd. Tanken/opladen en de carwash is bovendien niet nodig, daar zorgen de zogenaamde 'jockeys' voor.

Die staan ook in voor de herverdeling van auto's in de stad, een proces waarvan Van Laer hoopt dat het op termijn "natuurlijk gebeurt". Zoiets kan enkel in een dicht stadsgebied, met een groot wagenpark en gebruikersbestand. Ook een uitrol in andere steden, zoals Gent, wordt in de toekomst niet uitgesloten door Van Laer.

De intrede wordt alvast toegejuicht door Jeffrey Matthijs, coördinator van sectorvereniging Autodelen.net. "Maar het concept is nog te jong om de impact te kunnen inschatten." Ook in buitenlandse steden zoals Milaan, Berlijn of Madrid, waar Poppy in de leer trok, is dat het geval, en impactstudies zijn er dus voorlopig niet.

"Wat je wel ziet is dat de verplaatsingen gemiddeld vrij kort zijn, 5 à 7 kilometer", zegt Matthijs. Vanuit die optiek benadert hij het model van 'one way' met de nodige voorzichtigheid. "De toekomst zal moeten uitwijzen of dit effectief een alternatief is voor privébezit, of eerder gaat concurreren met openbaar vervoer of de fiets."

"Maar dit verdient alle kansen", meent Matthijs. "En de grootste verdienste van Poppy is misschien wel dat het een lage drempel biedt voor wie nog nooit in aanraking is gekomen met een elektrische wagen." Dat kan ondergetekende alvast bevestigen. Voor het relaas van de knullige introductieronde kunt u terecht bij de fotograaf.