Direct naar artikelinhoud

Chinezen zijn baas van Griekse containerhaven

De haven van Piraeus moet de grootste containerhaven in de Middellandse Zee worden. Grieks premier Tsipras kondigde dat aan bij de ondertekening van de overeenkomst met de nieuwe Chinese eigenaar.

Tsipras zegde toe dat nog meer haast zal worden gemaakt met de totstandkoming van de zogenaamde 'nieuwe zijderoute' - de nieuwe snellere verbinding van de Chinezen met de Europese markt.

De ingeslapen haven van Piraeus, niet ver van Athene, is onder Chinees management al veranderd in een dynamische plek waar ondanks de teruglopende Chinese export dagelijks duizenden containers worden overgeslagen. Sinds 2010 is de overslag toegenomen van 685.000 containers tot drie miljoen per jaar. Dat moet in 2020 oplopen tot 6,3 miljoen containers waarmee het ook daadwerkelijk de grootste haven zou zijn van de Middellandse Zee.

Afgelopen vrijdag tekenden de Chinezen het contract waarbij zij meerderheidsaandeelhouder van de haven zijn geworden. De plechtigheid kwam er juist op een moment dat vluchtelingen zich massaal in het havengebied van Piraeus ophielden en weigerden naar nieuwe kampen in de omgeving te gaan.

In 2008 kregen de Chinezen al voor 35 jaar het recht de havenpieren uit te baten. Maar nu zijn ze ook de eigenaar. Het Chinese havenbedrijf COSCO krijgt 51 procent van de aandelen, waarvoor de Griekse regering 280 miljoen euro ontvangt. Binnen vijf jaar zal COSCO nog eens 16 procent in handen krijgen, waarvoor 88 miljoen euro wordt betaald.

Snelst groeiende haven

Daarnaast hebben de Chinezen beloofd nog eens 350 miljoen euro te investeren, onder meer in de bouw van een nieuwe cruiseterminal en een reparatiewerf. In totaal moet de investering 125.000 nieuwe banen opleveren in 2052.

Dat er veel is veranderd, blijkt wel uit de statistieken. De haven van Piraeus is de snelst groeiende in de ranglijst van Containerisation International. "Wij geloven dat Piraeus de grootste haven van de Middellandse Zee kan worden en een van de belangrijkste hubs als poort naar de Balkan en de rest van Zuid-Europa", zo zei bestuursvoorzitter Xu LiRong van COSCO.

De Chinezen hebben toegezegd de huidige arbeidscontracten voor de havenwerknemers te respecteren. Maar niet alle werknemers zijn daar gerust over. "Waarom kunnen de Chinezen doen wat wij zelf niet kunnen doen?", reageerden de vakbonden.

De Chinezen hebben ook al interesse getoond in de haven van Thessaloniki en het Griekse spoorwegnet. De Griekse regering staat onder grote druk haast te maken met de verdere privatiseringen. Griekenland heeft nieuwe overbruggingsleningen nodig van Europa, maar die wil dat alleen doen als ook het IMF daaraan zal bijdragen. Het IMF heeft echter nu al meermalen twijfels geuit over de houdbaarheid van de Griekse schuld.

Ook zou het IMF grotere kortingen op de pensioenen willen en hogere salariskortingen voor ambtenaren. De relaties tussen Griekenland en het IMF zijn verstoord sinds notulen uitlekten van een bijeenkomst tussen IMF-diplomaten waarin werd gesproken over de wenselijkheid van een Grieks bankroet. Deze week zal op de voorjaarsvergadering van het IMF moeten worden getracht voortgang in de onderhandelingen te bereiken.