Direct naar artikelinhoud

Autoverzekeringen worden duurder

Na een prijsstabilisatie van vier à vijf jaar verhogen de meeste verzekeraars hun tarieven voor autoverzekeringen. De verzekeraars wijten dit aan het stijgende aantal schadegevallen en een geslonken financiële reserve.

Consumentenorganisatie Test-Aankoop hekelt gebrek aan transparantie over prijzen van polissen

‘De verzekeraars hebben jaren mooie beleggingswinsten opgestreken, maar de tarieven daalden niet. Nu de verzekeraars verlies maken, stijgen de prijzen’, zo hekelt de consumentenorganisatie Test-Aankoop de prijsverhogingen.

De prijzen van de meeste autoverzekeringen stijgen met 3 à 4 procent. Zo verhoogt Ethia zijn prijzen met 2,8 procent, AG met 4,5 procent. De prijsverhoging is noodzakelijk omdat het aantal schadegevallen toeneemt en omdat de verzekeraars klappen hebben gekregen op de beurs, zegt Assuralia, de federatie van verzekeraars in ons land.

Het aantal schadegevallen in België steeg van 329.000 in 2006 naar 365.000 vorig jaar. “Dagelijks zijn er duizend ongevallen en dat aantal stijgt voortdurend,” zegt Wauthier Robyns, woordvoerder van Assuralia. “Het aantal ongevallen neemt sneller toe dan het aantal auto’s in het verkeer.”

Om zich te wapenen tegen het gestegen aantal ongevallen verhoogt de sector zijn prijzen. Maar er is nog een tweede, misschien belangrijkere reden waarom de verzekeraars hun tarieven verhogen. De prijsvorming van de verzekeringsproducten hangt niet alleen af van de premies die binnenkomen, maar ook van het financieel inkomen. Dat inkomen zou de afgelopen jaren flink geslonken zijn door de crisis, waardoor verzekeringsmaatschappijen nog maar weinig financiële reserve hebben.

Behaalde de sector in 2007 nog een mooie winst van 12,2 euro per 100 euro betaalde premie, dan klapte die winst in elkaar in 2008, toen de beurzen zware klappen kregen als gevolg van de financiële crisis. In 2008 was er een verlies van 10,1 euro op 100 euro premie. “De verzekeringsmaatschappijen behalen vandaag niet meer de gewenste rendabiliteit. Dus is het logisch dat ze kijken naar maatregelen om het evenwicht te herstellen tussen de premies en het financieel inkomen enerzijds en de schadelast en de algemene kosten anderzijds. Dat kan door een premieverhoging”, zegt Robyns.

Test-Aankoop betwist dat de schadegevallen stijgen zoals Assuralia beweert. Op basis van cijfers van toezichthouder CBFA waren er in 2008 niet meer ongevallen dan in 2003. De consumentenorganisatie vindt het ook ongehoord dat de verzekeraars de tegenvallende financiele resultaten opvoeren als uitleg voor de stijgende tarieven. “In de periode 2003 en 2007 hebbben de verzekeraars hun beleggingsopbrengsten jaarlijks met 15 à 20 procent zien stijgen. Daar heeft de consument niets van gezien. De prijzen bleven stabiel, maar ze hadden moeten dalen”, zegt Nico De Bie, woordvoerder van Test-Aankoop.

Bovendien heeft Test-Aankoop het moeilijk met de ontransparante commissielonen in de sector. Volgens de CBFA gaat daar in ons land 22 procent van de inkomsten naartoe tegen 10 à 15 procent in onze buurlanden. In plaats van de consument te treffen kunnen de verzekeraars beter in eigen vlees snijden, is de boodschap.

De verbruikersorganisatie vindt dat er controle moet gebeuren op de stijgende tarieven. Omdat een autoverzekering in ons land verplicht is, zouden maatschappijen bij de overheid een prijsverhoging moeten aanvragen. Volgens Test-Aankoop kan het niet dat maatschappijen op eigen initiatief te werk gaan. “Voor 2005 moesten de maatschappijen motiveren waarom ze prijsverhogingen doorvoerden. Vandaag is dat niet meer het geval”, zegt De Bie. “Een autoverzekering is een universele dienst, die je niet volledig kunt overlaten aan de vrije markt.”

Zijn organisatie vraagt ook dat de federale overheid het bonus-malusstelsel weer invoert. Op die manier worden goede bestuurders beloond voor hun rijgedrag. Nu oordelen de verzekeraars over de premies. En Test-Aankoop vraagt dat de regering een database op poten zet die het de consument moet toelaten om prijzen te vergelijken. “Minister van Economie Verwilghen heeft die destijds beloofd, maar daar is niets van in huis gekomen. De verzekeraars wrijven zich in de handen, maar de consument heeft minstens een halve dag nodig als hij zicht wil krijgen op de tarieven”, zegt De Bie.