Direct naar artikelinhoud

'Haal Fyra van spoor tot problemen opgelost zijn'

Nadat de Fyra gisteren weer werd afgeschaft, is ook voor politici de maat vol. Ze willen een Belgisch-Nederlandse hoorzitting over de trein. Ook vandaag rijdt de trein tussen Amsterdam en Brussel niet.

Drie Fyratreinstellen liepen gisteren "schade door winterse omstandigheden" op. De NMBS besliste vervolgens om ook de rest van de ritten met de trein af te schaffen. Ook vandaag zal de Fyra niet rijden, deelde de NMBS-woordvoerder mee. Het is het zoveelste debacle sinds de nieuwe verbinding tussen België en Nederland van start gegaan is. CD&V, sp.a, Groen en Open Vldwillen actie.

Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld), voorzitter van de Kamercommissie Infrastructuur, heeft contact opgenomen met haar Nederlandse collega's en wil op korte termijn een gezamenlijke hoorzitting organiseren. Ze verwacht daar tekst en uitleg van de spoorwegmaatschappijen en wil reizigers hun grieven laten spuien.

Intussen meent CD&V dat het tijd is om de stekker uit de Fyra te halen. "Je kunt niet meer van kinderziektes spreken", foetert volksvertegenwoordiger Jef Van den Bergh (CD&V). "Bijna een kwart werd afgeschaft of had meer dan een uur vertraging. Van de rest is nauwelijks de helft op tijd."

Van den Bergh is het zo beu dat hij voorstelt de Fyra van het spoor te halen totdat alle problemen opgelost zijn. In de tussentijd wil hij een extra verbinding tussen Antwerpen en Roosendaal. De rekening voor dat alles moet doorgestuurd worden naar treinbouwer AnsaldoBreda. "De schuldvraag is voor mij irrelevant. Het is nu voor de reizigers beter om te stoppen met de Fyra. Dan liever een extra overstap in Roosendaal. De terugkeer van de oude Beneluxtrein is geen optie. De trein kan niet rijden op het hogesnelheidsspoor en op het oude spoor is in Nederland geen plaats meer."

Groen steunt het plan en ook volgens David Geerts (sp.a) zou de tijdelijke opschorting van de Fyra inderdaad de beste beslissing zijn. "Ik vind het ontzettend dom van de NMBS dat ze deze trein laten rijden", zegt hij. "Alleen denk ik niet dat we dit als politici kunnen afdwingen. De Fyra is een internationaal, commercieel product. Daar kunnen wij ons niet mee bemoeien."

Wat wél kan volgens Geerts is eisen dat er een alternatief komt. "Als het zo vaak misloopt met de Fyra dan kunnen we in het kader van de minimale openbare dienstverlening eisen dat er voldoende alternatief is." Dat is sowieso het plan, laat Bart Crols van de NMBS weten. "We gaan de capaciteit op het andere traject uitbreiden", zegt hij. "Het is immers onze taak om reizigers te vervoeren. Maar ik wil er wel op wijzen dat de Fyra vorige week wel reed. Nu zagen we ons geconfronteerd met winterse omstandigheden. Daar hadden andere treinen ook last van."

De Fyra terug naar het atelier sturen, zoals Van den Bergh wil, zal niet gebeuren. De Belgische en Nederlandse spoorwegmaatschappij willen de trein op de sporen houden "terwijl er dag en nacht gewerkt wordt om de problemen op te lossen."