Direct naar artikelinhoud

Verzekeringsmaatschappijen verhogen hun tarieven

Axa en AG Insurance verhogen begin volgend jaar hun tarieven voor schadeverzekeringen. Volgens Test-Aankoop wentelen de verzekeraars hun verliezen af op de consument.

AG Insurance, een onderdeel van de beursgenoteerde verzekeringsgroep Ageas, verhoogt vanaf 1 januari 2013 de tarieven voor auto-, brand- en familiale verzekeringen. Dat blijkt uit een document dat AG Insurance verstuurde naar zijn makelaars.

Bij AG Insurance wordt de premie voor de autopolis vanaf 1 januari 3 procent duurder. Volgens woordvoerder Gerrit Feyaerts is dat vooral een gevolg van de stijgende levensduurte. "De uurlonen in de garages stijgen, de auto-onderdelen worden duurder, enzovoort. Een tariefverhoging is nodig omdat de premies voor de autopolissen niet automatisch geïndexeerd worden", zegt hij.

De premies voor de brandverzekering gaan bij AG Insurance 5 procent hoger. Feyaerts: "Behalve een indexaanpassing van 3,4 procent, moeten we ook permanent de stijgende kosten voor natuurrampen compenseren. De jongste zes jaar zijn zowel de frequenties als de schadelasten bij overstromingen, stormen en winterschade gestegen. We moeten die structureel stijgende kosten opvangen."

De premie voor de familiale verzekering stijgt bij AG Insurance eveneens met ruim 3 procent. De premieverhogingen bij AG Insurance zullen een gemiddeld gezin volgend jaar 27 euro extra kosten.

Ook Axa, met een marktaandeel van ruim 20 procent de grootste schadeverzekeraar in België, verhoogt de premies voor zijn schadepolissen, maar doet dat pas vanaf april 2013. "De tariefverhoging voor de autoverzekering zal de inflatie volgen. De tarieven voor de brand en familiale verzekeringen worden vanaf 1 april 2,5 procent duurder. Een indexaanpassing komt daar nog bovenop", zegt Axa-woordvoerder Nick Orbaen.

Axa voerde dit jaar al een prijsstijging door. En ook die ging in op 1 april. Hoewel Axa geen lineaire prijsverhogingen doorvoert, gingen de premies voor particulieren met gemiddeld 6 procent de hoogte in. Voor ondernemingen met gemiddeld 1,8 procent.

De consumentenorganisatie Test-Aankoop is kritisch voor de prijsstijgingen. "De verzekeraars, die zoals alle ondernemingen blootgesteld zijn aan de crisis, willen op vraag van hun aandeelhouders hun verliezen compenseren en een zeker rendement garanderen. Het is altijd gemakkelijker de verzekerden te laten betalen. Zeker omdat de autoverzekering verplicht is", klinkt het scherp.

Omdat Axa en AG Insurance marktleiders zijn, is de kans groot dat andere verzekeringsmaatschappijen zullen volgen. KBC, de nummer vier, liet al weten dat premieverhogingen 'worden bekeken'. Ook bij Mercator, de nummer vijf in schadeverzekeringen, ligt een tariefverhoging ter studie.

Bij Ethias, de op twee na grootste speler in schadepolissen op de Belgische markt, staan geen tariefverhogingen op stapel. "Ethias heeft in 2010 en 2011 al correcties doorgevoerd in de auto- en in de woningverzekeringen om onze rendabiliteit veilig te stellen", verklaart Ethias-woordvoerder Dries Olemans.