Direct naar artikelinhoud

Groen licht voor trajectcontrole

Vlaams mobiliteitsminister Hilde Crevits verwacht bijzonder veel heil van de trajectcontrole. Ze hoopt het systeem na 2011 op grote schaal in te voeren en plaatst in afwachting geen flitspalen meer op de autosnelwegen.

Ter hoogte van Gentbrugge wordt op de E17 al een tijdje geëxperimenteerd met trajectcontrole. Over een afstand van 1,9 kilometer wordt de gemiddelde snelheid van alle chauffeurs opgemeten. Aan 120 kilometer per uur doen ze een kleine minuut over dat traject: zijn ze sneller aan camera twee, dan is duidelijk dat ze te snel hebben gereden. Uit de resultaten blijkt dat elke dag zo’n 3.900 chauffeurs te snel rijden in Gentbrugge, veel meer dan er bij de klassieke snelheidscontroles tegen de lamp lopen.

Eén probleem: de resultaten van de trajectcontrole hebben geen enkele waarde. Om ze daadwerkelijk te gebruiken om hardrijders te beboeten, moest de wet eerst veranderd worden. Dat is ondertussen gebeurd, de federale regering heeft het koninklijk besluit getekend, dat is nu ook in het Staatsblad verschenen. De enige hindernis is nu nog de holomogering van de meettoestellen door de federale overheidsdienst Economie, de dienst van minister Vincent Van Quickenborne (Open Vd). “We hopen op een termijn van zes tot maximaal acht weken”, verduidelijkt Crevits. “Tegen Kerstmis moeten we de chauffeurs die in Gentbrugge te snel rijden ook effectief op de bon kunnen slingeren.”

Onder andere in Nederland wordt steeds vaker voor trajectcontrole geopteerd. Volgens verkeersexperts is dat systeem van snelheidscontrole veel veiliger dan de klassieke flitspaal, zeker op autosnelwegen. Chauffeurs die een flitspaal opmerken, gaan immers geneigd zijn om bruusk te remmen en daarna even bruusk weer op te trekken. Met de trajectcontrole is dat gevaar er niet. Wat naast de veiligheid ook de doorstroming bevordert. Crevits benadrukte in De zevende dag dat er nog een derde voordeel verbonden is aan het systeem. “Doordat de chauffeurs zich in principe over een lange afstand aan dezelfde snelheid houden, blijft ook de geluidshinder beperkt.”

Het proefproject in Gentbrugge wordt nu grondig geëvalueerd. De technische gegevens zijn al uitvoerig bestudeerd, het systeem blijkt al zo goed als honderd procent betrouwbaar te werken. Het is nu afwachten wat de impact van de controles zal zijn. Als er ook bestraft wordt, normaal gezien vanaf Kerstmis, zal volgend jaar bekeken worden welke invloed de trajectcontrole heeft op de snelheid en de veiligheid op de E17.

Goedkoper

Crevits verwacht de resultaten van de evaluaties tegen het einde van 2011. Tot die tijd komen er zeker geen flitspalen meer bij op de Vlaamse autosnelwegen, alleen nog op de gewestwegen. “Ik heb indicaties dat die niet de beste en de veiligste optie zijn”, aldus de mobiliteitsminister. “We gaan nu alles eens goed bestuderen, en dan maken we de beste keuze.”

De kans is zeer groot dat er na 2011 ook in de rest van Vlaanderen gestart wordt met een systeem van trajectcontrole. De kostprijs kan volgens het kabinet van Crevits geen obstakel zijn. “Het proefproject in Gentbrugge klokt af op ongeveer achthonderdduizend euro. Maar daarin zijn ook de technische kosten inbegrepen, die bij de volgende installaties niet meer nodig zijn. Dan beschikken we immers al over de nodige knowhow. De volgende trajectcontroles worden een heel stuk goedkoper.”