Direct naar artikelinhoud
VerkeerVeiligheid

Slimme snelweg met ‘pratende’ wagens moet verkeersdoden terugdringen

Slimme snelweg met ‘pratende’ wagens moet verkeersdoden terugdringen
Beeld tim dirven

Slimme autosnelwegen moeten het aantal verkeersdoden drastisch terugdringen. Onderzoekscentrum Imec rolt samen met de Vlaamse Overheid een proefproject uit op de E313 tussen Antwerpen en Ranst. In de toekomst moeten (zelfrijdende) auto’s zo met elkaar kunnen communiceren.

Stel het u even voor. U rijdt tijdens het spitsuur op de ring van Antwerpen. Plots vertraagt uw wagen vanzelf van 120 naar 90 kilometer per uur. Dat doet hij niet om u te pesten. Uw wagen kreeg net een melding binnen dat 500 meter verderop een andere auto een bruusk remmanoeuvre maakte. Zodra alle gevaar geweken is, trekt de vierwieler weer op naar de maximumsnelheid.

Zowel overheden als autofabrikanten zien potentieel in slimme snelwegen. In heel Europa worden experimenten opgezet om te kijken welke communicatietechnologie ideaal is om wagens die kilometers van elkaar verwijderd zijn met elkaar te verbinden. Waar wagens vandaag uitgerust zijn met sensoren die de omgeving rond de vierwieler registreren, moet een slimme snelweg bestuurders de mogelijkheid geven om – bij wijze van spreken – door de drie tientonners voor hen te kunnen kijken.

“De autofabrikanten hebben nog geen keuze gemaakt over de meest geschikte technologie”, zegt Bart Lannoo (UAntwerpen/Imec). “Nochtans is het voor de auto’s van verschillende automerken belangrijk dat ze elkaar begrijpen. Ofwel maakt de autosector een keuze voor een welbepaalde technologie die overal gebruikt wordt, ofwel moet er gegarandeerd worden dat verschillende merken met verschillende technologieën elkaar begrijpen.”

slimme snelwegBeeld grafiek dm

Ook Vlaanderen gelooft in de kracht van die technologie en investeert 3,5 miljoen euro in het project van onderzoekscentrum Imec om de E313 tussen Antwerpen en Ranst te gebruiken als testlab.

“We weten dat 90 procent van de verkeersongevallen veroorzaakt wordt door een menselijke fout”, zegt minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). In Vlaanderen daalde het aantal verkeersdoden met 25 procent in de afgelopen vier jaar. “We hebben qua verkeersveiligheid het laaghangend fruit geplukt. Om het aantal verkeersdoden nog te doen dalen, hebben we een ladder nodig.”

Een ladder in de vorm van een slimme autosnelweg dus. De komende maanden worden de signaalbruggen op de E313 tussen Antwerpen en Ranst uitgerust met verschillende communicatietechnologieën. Het gaat om varianten van wifi, 4G en 5G. Die zullen op het tien kilometer lange traject communiceren met voertuigen van Imec die voorzien zijn van camera’s, radars en lidars (hoogtechnologische sensoren die een 3D-beeld maken van de omgeving).

Belang van 5G

In de eerste plaats concentreert het onderzoek zich op de betrouwbaarheid en de snelheid waarmee informatie tussen wagens en infrastructuur gedeeld kan worden. Wie tijdens een bingewatchsessie op Netflix even moet wachten op een film die traag laadt, moet enkel wat geduld uitoefenen. Bij informatie over een bruusk remmanoeuvre op de autosnelweg staat er net iets meer op het spel. De responstijd moet betrouwbaar en zo laag mogelijk zijn.

Uit een kleine demonstratie langs de E313 bleek al snel dat het 4G-netwerk absoluut niet betrouwbaar genoeg is om zulke technologie te ondersteunen. “Hier zien we nog maar eens hoe belangrijk het is dat ons land investeert in het 5G-netwerk”, benadrukt John Baekelmans, algemeen directeur van Imec.

De voertuigen van Imec zijn voorzien van camera’s, radars lidars (hoogtechnologische sensoren die een 3D-beeld maken van de omgeving), en communicatietechnologie.Beeld Tine Schoemaker