7 merken die duurzame jeansbroeken verkopen
De jeans is het symbool geworden voor de vervuilende mode-industrie. Voor het productieproces worden veel chemicaliën gebruikt, er is tussen de 8.000 en 20.000 liter water nodig per broek en omdat de vraag zo groot is wordt het katoen ervan op plaatsen gekweekt die daar geografisch niet geschikt voor zijn. Gelukkig is er beterschap: talloze merken pakken uit met ecovriendelijkere modellen en denimlijnen. 7 van die initiatieven op een rijtje.
1. HNST
Het Antwerpse merk HNST van Tom Duhoux verkoopt naar eigen zeggen ‘de meest duurzame jeansbroeken ter wereld’. Ze zijn gemaakt van 56% gerecycleerd katoen, 21% Tencel (duurzame houtvezel, nvdr.) en 23% nieuw katoen. Per broek wordt er maar 2.000 liter water gebruikt, chemicaliën zijn niet aan de orde en Duhoux bracht zelf een spray op de markt die komaf maakt met bacteriën en geurtjes zodat mensen thuis de broeken minder hoeven wassen.
Vanaf € 179 per broek, voor zowel mannen als vrouwen. Meer info: letsbehonest.eu.
2. Weekday
Eind vorige maand lanceerde de Zweedse modeketen Weekday een eerste collectie waarbij alle stukken van 100% gerecycleerde stoffen gemaakt zijn. Voor het productieproces werd eerst postindustrieel katoenafval verzameld, wat daarna per kleur gescheiden werd zodat er geen bijkomende kleurprocessen meer nodig waren. Het katoen werd daarna versnipperd tot vezels en dan gemengd met gerecycleerd polyester gemaakt van PET-flessen. Er werd volgens de winkelketen veel minder chemicaliën en water gebruikt, maar hoeveel net specifiëren ze niet.
Vanaf € 50 per broek, voor zowel mannen als vrouwen. Meer info: weekday.com.
3. Jacob Cohën
Het Italiaanse label Jacob Cohën opende vorige week nog een winkel in Antwerpen, maar op duurzaamheid inzetten hebben ze altijd al gedaan. Met name dan het productieproces van de luxueuze jeansbroeken is milieuvriendelijk. Zo worden er tijdens het verven en wassen geen chemicaliën gebruikt, maar enkel zeer harde Griekse puimsteen. Aan elke broek hangt ook een label waarop de koper het productieproces van a tot z kan volgen.
Vanaf € 200 per broek, voor zowel mannen als vrouwen. Meer info: jacobcohen.it.
4. C&A
De van oorsprong Nederlandse keten lanceerde in 2018 een duurzame jeans in samenwerking met Fashion for Good, een wereldwijd platform dat van mode een positieve kracht wil maken. Samen herontwikkelden ze onder andere de voering en de naaigaren. Bij het productieproces kwam ook enkel hernieuwbare energie kijken. Deze lente komt er een waterbesparende ecowash-collectie.
De duurzame jeansbroek kost € 29, enkel voor vrouwen. Meer info: c-and-a.com.
5. Lois
De jeansbroeken van Lois worden stuk voor stuk met de hand bewerkt in een fabriek in Spanje door een van de oudste kleermakersfamilie van het land. Daardoor moeten ze aan de Europese wetten voldoen, is het een waarborg voor goede werkomstandigheden en deftige lonen. Er wordt vaak gewerkt met gerecycleerd katoen en van bijvoorbeeld onverkochte jeans worden hotpants gemaakt. Ook het gebruik van chemicaliën is volgens het merk minimaal.
Vanaf € 99,95, voor zowel mannen als vrouwen. Meer info: loisjeanstore.com.
6. Primark
Na een eerder experiment met pyjama’s gemaakt van duurzaam katoen, verkoopt Primark nu ook een eerste jeanscollectie van 100% duurzaam katoen. Om die stof te verkrijgen, lanceerde de Ierse keten in 2013 het Sustainable Cotton-programma in India. Daarin bieden ze boeren en boerinnen opleidingen en tools om meer verantwoorde teelmethodes toe te passen, onder andere door minder chemische pesticiden en water te gebruiken. Ze ontvangen ook een verhoogde vergoeding. Ondertussen werd het programma uitgebreid naar Pakistan.
De jeansbroek kost € 17 en is enkel beschikbaar voor vrouwen. Meer info: primark.com.
7. JBC
De Belgische winkelketen heeft in hun I AM-collectie die het hele jaar door in de winkel ligt, sinds vorig jaar ook jeansbroeken gemaakt van oude, gedragen en ingezamelde denim. De broeken en rokken zijn ook zo ontworpen dat een zo groot mogelijk deel ervan opnieuw gerecycleerd kan worden. De stiksels waarmee de broeken aaneen werden genaaid zijn bijvoorbeeld oplosbaar. Met hun Transparency Tool kun je bovendien nagaan in welk land en in welke fabriek de jeansbroek gemaakt is.
Vanaf € 49,99, voor zowel mannen, vrouwen en kinderen. Meer info: jbc.be.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Wordt de tepel het onmisbare mode-accessoire dit jaar?
-
Een mode-icoon op 102-jarige leeftijd, doet iemand het Iris Apfel ooit nog na? Zo zag haar extreme garderobe eruit
Interieurontwerpster. Modeontwerpster. Model. Stijlicoon. De Amerikaanse Iris Apfel (102) was veel dingen tijdens haar lange leven. Dit weekend overleed ze. Mode-expert David Devriendt beschrijft hoe de flamboyante dame zelfs met grijze haren en rimpels une grande dame bleef in de wereld van de fashionista’s en influencers. “Dankzij haar is mode vandaag een pak diverser.” -
Prijzen van 18 tot 46 euro en gepatenteerde formule: Beyoncé lanceert verzorgingslijn voor álle haartypes
Beyoncé lanceert een haarverzorgingslijn: Cécred. Is dit de zoveelste ster die haar naam met een lucratief merk uitbuit? Ja, al gaat het dit keer om acht producten waar de beautywereld wél op zat te wachten. Want Cécred mikt niet alleen op een groep die veel te lang over het hoofd werd gezien, maar op alle haartypen. Laila Alaoui van Curls and Fro’s neemt Cécred onder de loep én is enthousiast: “Maar dit product zou ik slechts met mate gebruiken.” -
-
Geen modellen, wel echte vrouwen in nieuwe lingerie van PrimaDonna. “Misschien helpt dit om mezelf graag te zien”
-
Livios
“Mollen verstoren, kan een averechts effect hebben”: zo bind je de strijd wél aan met de diertjes in je tuin
Molshopen ontsieren het gazon en vormen een doorn in het oog voor menig hobbytuinier. De mol doden is echter geen goed idee, zo vertelt Dirk Criel van Natuurpunt aan Bouwsite Livios. Wat je dan beter doet? Je tuin minder aantrekkelijk maken voor mollenpootjes. -
“Vrouwen met zulke lippen kunnen verrassingspakketten zijn”: wat verklapt de vorm van je lippen over jou?
Lippen komen in alle vormen en maten. Ze geven ook meer prijs over ons innerlijk dan je zou denken. De Nederlandse Rhené Emmerich en Bertie Koussen lezen gezichten als beroep. Ze verklappen wat de vorm van jouw mond betekent aan de hand van enkele bekende namen. “Mensen met deze soort lippen kunnen hard uit de hoek komen.” -
PREMIUM
Onze redactrice betaalt 277,50 euro bij de bekendste BV-kapper. Wat krijgt ze daarvoor? “Is hij attent of is dit marketing?”
-
Naomi Campbell brengt kledij uit die bacteriën afstoot, ideaal voor mensen met smetvrees. Werkt dat?
-
Een gehydrateerde, glanzende huid tijdens de Ramadan? Expert geeft advies: “Dit product heb je elke dag nodig”
Een maand vasten tijdens de ramadan heeft een impact op je lichaam en geest. Maar ook op je huid. Hoe zorg je ervoor dat je gelaat tijdens deze periode toch mooi en gezond blijft? Huidexperte Hydia Rahou deelt de do’s en don’ts van skincare tijdens het vasten. “Was of douch je niet met heet water.” -
Livios
Gebruik azijn nooit op beton of natuurstenen die kalk bevatten: zo ga je wél voor een brandschoon en schadevrij terras
Kan je terras nog een opknapbeurt gebruiken vooraleer je er lekker kan vertoeven? Dan is het reinigen geen overbodige luxe. Met deze onderhoudstips van bouwsite Livios ben jij helemaal klaar voor de heerlijke lentezon. -
Mijnenergie
Benzine, diesel of elektrisch: wat is de goedkoopste brandstof?
4 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerResist You
Veerle Ballegeer
piet devlieger
Peter Peeters