Direct naar artikelinhoud

Streaming stijgt fors, albumverkoop daalt

In de Verenigde Staten is streaming van muziek en video tijdens de eerste helft van dit jaar met een stevige 42 procent gestegen. Goed nieuws voor de muziekindustrie, al is er ook slecht nieuws: de al langer slabakkende albumverkoop is nog eens met 15 procent gedaald.

Consultant Nielsen harkte de cijfers bij elkaar, The New York Times berichtte er over: in totaal luisterde het Amerikaanse publiek in de eerste helft van dit jaar bij streamingdiensten als Spotify naar 70,3 miljard songs, terwijl de albumverkoop terugviel tot amper 120,9 miljoen exemplaren. De terugval was het grootst bij cd's, waarvan er maar 62,9 miljoen over de toonbank gingen. Ook het aantal downloads ging naar beneden, maar de verkoop van vinyl ging dan weer in stijgende lijn. Met 40 procent, tot 4 miljoen stuks.

Door de alsmaar dalende verkoopcijfers komt de muziekindustrie in steeds moeilijker papieren. De inkomsten uit streaming kunnen de verliezen in de albumverkoop niet opvangen, maar zijn volgens David Bakula, analist bij Nielsen, wel veelbelovend. Hij wijst er op dat streamingdiensten zoals Spotify vier jaar geleden acht miljoen betalende leden telden, terwijl dat er het voorbije jaar al achtentwintig miljoen waren. Een aanwijzing dat het grote publiek nog altijd geïnteresseerd is in de consumptie van muziek. Het is alleen de vraag of de groei in betalende streaming, die slechts een fractie van de royalties van downloads vergoedt, voldoende zal blijken.

Volgens de berekeningen van Bakula levert de verkoop van één album evenveel op als vijftienhonderd streams. Daardoor heeft de totale sector een daling met 3,3 procent laten optekenen. Op basis van die berekening redt de sector het niet, al zit er wellicht nog rek in streaming. Toch moet de muziekindustrie het vandaag vooral hebben van de verkoop van concerttickets.

Het meest verkochte album in de VS in de eerste helft van dit jaar was de soundtrack bij de Disneyfilm Frozen (2,7 miljoen). De meest gedownloade track was 'Happy' van Pharrell Williams (5,6 miljoen). De meest gestreamde song was 'Dark Horse' van Katy Perry, die 188 miljoen keer beluisterd werd.