Direct naar artikelinhoud

VIER profiteert van Koen Wauters

VTM is na het einde van Wauters vs. Waes teruggevallen op zijn oude niveau. Koen Wauters gaf VIER wel een boost en bezorgde Kroost honderdduizend kijkers extra.

Liefst 1,7 miljoen kijkers op maandagavond. Bij VTM wreven ze zich de voorbije maanden in de handen met het uitzonderlijke succes van Wauters vs. Waes. Maar het einde van de reeks betekent meteen ook dat de commerciële zender op zijn oude niveau terugvalt. De oproepaflevering van Boer zkt vrouw haalde gemiddeld 737.000 kijkers, goed voor een marktaandeel van 21 procent in de commerciële doelgroep van 18- tot 54-jarigen. Wauters vs. Waes had een marktaandeel van 58,8 procent.

Ook de fictieserie Cordon ondervond het belang van een goede locomotief. De tweede aflevering verloor 278.000 kijkers en klokte af op 621.000, goed voor een marktaandeel van 33,6 procent.

Het wegvallen van Wauters vs. Waes betekende vooral dat er maandagavond minder televisie gekeken werd op dat tijdstip. Alleen VIER en 2BE konden een deel daarvan inpikken. VIER profiteerde daarbij van het Koen Wauters-effect: de reportage over de Clouseauzanger in Kroost haalde gemiddeld 383.000 kijkers en een marktaandeel van 23,1 procent. Vorige week moest Karen Damen van K3 het nog met honderdduizenden kijkers minder stellen.

Ook 2BE haalde een deel van de Wauters vs Waes-kijkers binnen dankzij Foute vrienden. Het nieuwe seizoen van het verborgencameraprogramma haalde meteen gemiddeld 363.000 kijkers. Ook de nieuwe afleveringen van Bones daarna kenden een goede start met 275.000 kijkers.

Eén kon nauwelijks profiteren van het miljoen kijkers dat VTM verloor na het einde van Wauters vs. Waes. Witse haalde wel 59.000 kijkers meer. De herhaling van de Belga Sport-documentaire over Johan Museeuw lokte op Canvas gemiddeld 256.000 kijkers.