Direct naar artikelinhoud

Niet langer de 'juiste man'

Aimé Van Hecke neemt ontslag als CEO van Sanoma Media Belgium. Plots blijkt dan toch dat hij niet de juiste man op de juiste plaats is om de verkoop van de Belgische juwelen in goede banen te leiden.

"Ik blijf gewoon op post." Van Hecke (54) leek niet te twijfelen toen hem begin november naar zijn toekomstplannen gevraagd werd. Het Finse moederbedrijf had toen net beslist om zijn Belgische activiteiten af te stoten, maar dat veranderde volgens Van Hecke weinig aan zijn positie van CEO.

Nochtans stelde hij zich toen al ernstige vragen over zijn rol binnen het bedrijf. De beslissing van het Sanoma-management om zich terug te plooien op kernlanden Nederland, Finland en Rusland en alle activiteiten in andere landen af te stoten kon bij Van Hecke op weinig begrip rekenen.

"Er lagen ook andere scenario's op tafel, waarin wel degelijk een rol was weggelegd voor de Belgische activiteiten", vertelt Van Hecke nu. Hij maakte deel uit van de denktank die de voorbije maanden de strategische lijnen bij Sanoma uitzette. "Maar het management heeft voor een andere aanpak gekozen."

En dat deed pijn, geeft Van Hecke nu toe. "Zeven jaar heb ik keihard gewerkt om dit bedrijf te doen groeien. Wanneer het moederbedrijf dan plots beslist om het roer om te gooien, is het moeilijk om daarmee om te gaan. Toen al speelde ik met het idee om op te stappen."

Reputatie

Van Hecke bleef uiteindelijk toch aan boord. Om de verkoop van het bedrijf te begeleiden en in een latere fase eventueel ook de nieuwe eigenaars wegwijs te maken. Maar die constructie bleek al snel niet te werken.

De CEO, altijd al de man van de ambitieuze crossmediale groeiplannen, bleek niet de juiste man om het bedrijf te leiden in afwachting van een verkoop. En dus beslisten Van Hecke en Sanoma in onderling overleg om uit elkaar te gaan.

"Het proces waarin het bedrijf zich nu bevindt, vraagt om een andere stijl van leiderschap", klinkt het. De taken van Van Hecke, die sinds 2007 aan het hoofd van Sanoma stond, worden overgenomen door Hans Cools. Hij was tot gisteren operationeel directeur bij het bedrijf.

Concrete toekomstplannen heeft Van Hecke naar eigen zeggen nog niet. "Kerst vieren en vooral genieten van de rust. Voor het eerst heb ik geen zicht op wat de toekomst me op professioneel vlak brengt. Alle opties zijn open."

Hij wil graag in de media actief blijven, maar evident wordt dat met zijn reputatie in Vlaanderen niet. Van Hecke zette als algemeen directeur televisie dan wel de VRT opnieuw op de kaart, zijn gepeperde onkostennota's en het (te) dure exclusiviteitscontract met Woestijnvis zijn een smet op zijn blazoen.

Zijn passage bij Sanoma gaf dan weer weinig blijk van realiteitszin en toonde bovendien aan dat Van Heckes talenten eerder bij televisie dan bij printmedia liggen. Het is dus nog maar de vraag bij welk mediabedrijf hij onderdak zal vinden. "Ik ben ondertussen 54", zegt hij zelf. "Ik zal geen tien verschillende dingen meer doen. Het komt er nu dus op aan de juiste keuze te maken."