Direct naar artikelinhoud

Hoe minder openbaar vervoer, hoe meer verkeersslachtoffers

Kortrijk en Gent blijven de meest verkeersonveilige centrumsteden van Vlaanderen. Opvallende vaststelling: in Vlaanderens meest verkeersonveilige steden wordt in de regel meer met de auto gereden, en minder met het openbaar vervoer.

In 2010 vielen nergens meer doden en zwaargewonden in het verkeer dan in Kortrijk (8,8 slachtoffers per 10.000 inwoners) en Gent (8,4 slachtoffers). De nieuwe cijfers, afkomstig van de federale overheid, verschillen nauwelijks met die van 2007 tot 2009, toen Kortrijk en Gent eveneens de kroon spanden.

In een reactie op die oudere resultaten verklaarde Kortrijks burgemeester Stefaan De Clerck (CD&V) vorig weekend (DM 22/9) dat Kortrijk "een autovriendelijke stad" is. "Wij willen dat blijven, maar dat houdt natuurlijk ook een risico in." De Clerck suggereerde daarmee dat er een verband bestaat tussen 'autovriendelijkheid' en het aantal verkeersslachtoffers.

Cijfers over de mobiliteit in de steden maken dat verband inderdaad aannemelijk. Steden die traditioneel slecht scoren in de verkeersonveiligheidsranking - Kortrijk, maar ook Hasselt, Turnhout en Roeselare - blijken eveneens slecht te scoren als het gaat over gebruik en de nabijheid van openbaar vervoer. Zo gingen vorig jaar nergens minder mensen met het openbaar vervoer naar hun werk of school dan in Kortrijk, en is Hasselt de nummer één op het vlak van autogebruik; Kortrijk staat hier op drie. Omgekeerd scoren steden waar de inwoners veel vaker gebruik maken van openbaar vervoer - Antwerpen, en vooral Oostende en Leuven - in de regel beter op het vlak van verkeersveiligheid.

Hoe meer tram- en busgebruikers hoe minder verkeersslachtoffers? "Dat er een samenhang is, is evident", zegt mobiliteitsdeskundige Johan De Mol (UGent). "Het risico op verkeersongevallen verkleint als je 50 auto's samenbrengt in één bus. Maar de werkelijkheid is natuurlijk complexer. De verkeersveiligheid wordt bijvoorbeeld ook bepaald door het aantal zwarte kruispunten in of rond een stad. Zo is het hoge aantal verkeersslachtoffers in Gent allicht vooral te verklaren door de levensgevaarlijke kruispunten aan de Overpoortstraat, de Dampoort en de Kennedylaan.">> 9