Direct naar artikelinhoud

Brussel krijgt Grand Départ

De Tour zal in 2019, vijftig jaar nadat Eddy Merckx zijn eerste won, twee dagen in Brussel neerstrijken. Brussel heeft de Grand Départ weten te bemachtigen, en zal daarnaast ook nog een tweede rit mogen organiseren.

Brussel is erin geslaagd om de Tourstart in 2019 naar ons land te halen. In totaal zullen er zelfs twee ritten in onze hoofdstad plaatsvinden: een tijdrit en een gewone rit. Eddy Merckx, die in 2019 de vijftigste verjaardag van zijn eerste Tourwinst viert, bleek een belangrijke factor in de beslissing van de ASO.

"Eddy Merckx is de grootste kampioen die het wielrennen ooit heeft gekend", zegt Tourdirecteur Christian Prudhomme. "De vraag van de stad Brussel om de Grand Départ in zijn stad te organiseren, hebben we graag zien komen. Op deze manier brengen we ook hulde aan een groot wielrenner en mens. Bovendien is België het hart van het wielrennen en is Brussel een wereldstad. Op deze manier worden Parijs en Brussel, twee steden die recent door het terrorisme werden geraakt, op een positieve manier met elkaar verbonden."

De Grote Markt van Brussel zal het decor vormen voor de start- en aankomstplaats van minstens een van de twee ritten. "Eén etappe zal een tijdrit zijn. De tweede rit zal een rit in lijn zijn en zo'n 170 kilometer lang", zegt schepen van Sport Alain Courtois (MR). "Daarnaast hebben we nog niet veel informatie over de routes, maar wat wel vaststaat, is dat de rit in lijn langs Sint-Pieters-Woluwe zal trekken, waar Merckx is opgegroeid. Verdere details zullen begin 2018 volgen. We hebben nu nog ruim zes maanden om het parcours uit te stippelen."

Onbetaalbaar

Of het Brussels luik ook een Belgisch vervolg krijgt, evenmin bekend. "De weken en maanden na de bekendmaking van de Grand Départ krijg ik veel mails binnen", lacht Prudhomme. "Iedere nabijgelegen stad maakt graag deel uit van de Tour de France en wil de tourkaravaan in haar omgeving voorbij zien denderen. Maar daarover is nog niets beslist. Het kan dus zijn dat er nog extra ritten in België volgen, maar evengoed kan de Tour dan al naar Frankrijk of een ander land gaan."

Voor het binnenhalen van de Grand Départ heeft de stad ASO 5 miljoen euro betaald. Burgemeester Yvan Mayeur (PS) maakt zich echter sterk dat dat geld snel zal zijn terugverdiend. "In Utrecht, dat de start in 2015 organiseerde, hebben ze in totaal 15 miljoen euro uitgegeven om de Grand Départ te organiseren. Maar ze hebben uiteindelijk 34 miljoen euro opgehaald en er kwamen maar liefst 900.000 mensen kijken. Ook 17 miljoen kijkers zagen de Grand Départ daar vertrekken. Die belangstelling is dus onbetaalbaar."

Volgens de Brussels Hotel Association (BHA) zijn er directe en indirecte opbrengsten verbonden aan het binnenhalen van de Grand Départ. "De exacte opbrengsten zijn twee jaar voor het evenement uiteraard niet in te schatten", zegt Rodolphe Van Weyenbergh van BHA. "Maar een evenement als de Tour de France is een wereldevenement. Niet alleen in Europa, maar over de hele wereld kijken de mensen naar de Tour de France. Niet enkel tijdens het evenement zelf zullen de opbrengsten enorm zijn, ook daarna moeten we de vruchten ervan kunnen plukken. We moeten tijdens de uitzendingen onze stad op zo'n positief mogelijke manier weergeven, zodat de televisiekijkers overtuigd raken om naar onze hoofdstad te trekken."

Het is de vijfde keer dat de Ronde van Frankrijk in België start. Eerder viel de eer al te beurt aan Brussel (1958), Charleroi (1975) en Luik (2004 en 2012). Dit jaar start de Tour de France in het Duitse Düsseldorf. In 2018 ontvangt de Vendée de Grand Départ.