Direct naar artikelinhoud

Wildgroei laadpalen door gebrek aan regels

Omdat er nog geen Europese standaard is, ontstaat in ons land een jungle van laadpalen, stopcontacten en stekkers voor elektrische auto’s.

‘De overheid neemt haar verantwoordelijkheid niet’, zegt zaakvoerder Jean-Philippe Faniel.

Er staan in ons land al zowat 110 oplaadpunten voor elektrische wagens. Er is echter weinig overzicht en niemand weet welke technologie op lange termijn de standaard zal zijn, zo kaart de prille sector aan. “Terwijl op Europees niveau belanghebbers druk lobbyen om toch maar één bepaalde standaard van stopcontact en stekker erdoor te duwen, weten wij nog altijd niet wat we moeten voorzien en wijst iedereen naar elkaar”, getuigt Jean-Philippe Faniel. Hij is zaakvoerder van Blue Corner, dat vanaf dit jaar duizend laadpalen plaatst.Nu zijn er in totaal wel dertien oplaadsystemen. Omdat chauffeurs niet in de knoei zouden raken met stekkers die op bepaalde palen wel en op andere niet passen, is er nood aan één standaard. De Europese Commissie zou “midden dit jaar” met een advies komen.

Voor de sector is dat te traag. Faniel: “Wij weten al een hele tijd dat de EU zal kiezen tussen een Duits en een Frans-Italiaans model. In feite hebben de meeste landen al gekozen en wij zouden dat ook moeten doen. De meeste noordelijke landen, zoals ook Nederland, volgen de Duitsers, de zuidelijke de Fransen.”

In de praktijk kan dat betekenen dat chauffeurs die door Europa reizen met koppelstukken zullen moeten werken. Hoe dan ook, vandaag kunnen zowel de autofabrikanten als de providers van oplaadpalen niet weten wat de standaard zal zijn.

“Zowel zij als wij bieden dan ook een gewone huisstekker en stopcontact aan én een blauw systeem. Maar de echte veilige standaard speciaal voor de elektrische auto’s, daarover moet de keuze nog vallen. Daardoor zullen we straks de twee basismodellen moeten vervangen door de uiteindelijke standaard en dat kost ons 600 euro per oplaadpaal”.

Marino Keulen (Open Vld) stelde aan Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) de vraag of we niet afstevenen op een soort jungle aan laadpaaltoepassingen. “Het risico bestaat dat mensen investeren in oplaadsystemen die de overheid later niet als standaard erkent”, zegt Keulen. Crevits “deelt die be-zorgdheid”. Maar haar kabinet benadrukt dat zij “eigenlijk niet echt bevoegd is voor die kwestie”.

Wachten op Europa

Minister van Innovatie Ingrid Lieten (sp.a) is dat ‘deels’ wel. “Wij moeten op Europa wachten”, klinkt het daar. “Daarnaast gaan we ook een actieplan opstellen met alle concrete maatregelen die de overheid kan nemen”, zegt medewerker Robby Scaut.

Volgens Faniel zou de minister de standaard wel al kunnen kiezen. “Het is problematisch dat men de knoop niet doorhakt zodat deze belangrijke markt terrein kan winnen.”